Helena Sagar jobbar med forskning och skolutveckling i Kungsbacka, samtidigt som hon undervisar i NO-ämnen på Kullaviksskolan.
Helena Sagar jobbar med forskning och skolutveckling i Kungsbacka, samtidigt som hon undervisar i NO-ämnen på Kullaviksskolan.

Hon är expert på att förbättra skolan

ANNONS
|

Efter nedslående resultat i bland annat Pisa-mätningar presenterade OECD i våras en rapport om hur skolan i Sverige kan förbättras. Regeringen tillsatte därefter en Skolkommission med uppdrag att ta fram olika åtgärder. Sveriges kommuner och landsting och Friskolornas riksförbund tyckte dock att forskningsförankringen saknades och bildade därför ett expertråd där lärare, rektorer och forskare ingår.

Helena Sagar är en av deltagarna. Hon är lärare på Kullaviksskolan, har en doktorsexamen i naturvetenskap med inriktning på undervisning och arbetar med skolutveckling i hela Kungsbacka kommun. Helena Sagar ägnar ungefär en tredjedel åt sin arbetstid till forskning och är övertygad om att arbetet ger goda resultat på sikt.

ANNONS

– I Sverige generellt har vi dålig förankring av forskning i skolan vilket också OECD lyft. Det handlar inte bara om att konsumera forskning utan att även producera själva. Vi har många duktiga lärare som bär på mycket erfarenhet och kunskap, att få in det här förhållningssättet är också ett sätt att få den kunskapen beprövad.

Första mötet med expertrådet hölls den 4 september och när de träffas nästa gång i slutet av november ska ett antal förslag läggas fram, som därefter ska överlämnas till Skolkommissionen. Helena Sagar betonar att det ovanligt med lektorer inom grundskolan och i expertrådet kommer hon att betona vikten av att fler kommuner satsar på forskande lärare.

– Jag lyfter möjligheten att jobba konkret med forskning tillsammans med mina kollegor. Det finns många skolor som vill göra det här, men det kostar en del.

Helena Sagar arbetar med flera olika studier som hon kallar "Finlir". Ofta handlar det om att pröva och undersöka resultat av olika undervisningsmetoder. Helena Sagar berättar om ett exempel där en lärare tyckte att mattegenomgångarna tog för lång tid. Hon spelade därför in dem så att eleverna fick tillgång till dem när som helst. Genomgångarna kunde sedan ägnas åt frågor. Under ungefär ett år har sedan enkätsvar och intervjuer med elever samlats in för att utvärdera förändringen.

ANNONS

– Vi är vana vid att allt ska gå fort i skolan, men forskningen måste få ta tid.

Har lärarna den tiden?

– Ja, men det gäller att prioritera rätt saker. Det är ett långsiktigt arbete och är man mitt inne i konflikter och annat så kan det vara svårt att ägna sig åt det här. Men mycket av det vi gör är brandutryckning för i dag och kan försvinna om vi ger forskningsarbetet tid.

Fakta: Skolkommissionen

* Tillsattes av regeringen i april och ska lämna förslag som syftar till höjda kunskapsresultat, förbättrad kvalitet i undervisningen och en ökad likvärdighet i skolan.

* Förslagen ska bland annat utgå från OECD:s rekommendationer från granskningen av svensk skola.

* Består av 14 ledamöter från olika verksamhetsområden och leds av Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket.

* Kommissionen ska lämna förslag om mål och en långsiktig plan om hur skolan ska utvecklas senast 11 januari 2016, och slutredovisning ska ske i början av 2017.

Källa: www.regeringen.se

ANNONS