Om ett år är stationen färdig.
Om ett år är stationen färdig.

Här byggs Åsa station

ANNONS
|

Längs spåret som går över Kläppavägen står ett stort antal vita påsar uppradade. De är fulla med sten som ska ge samma tryck mot det nu förstärkta underlaget som de framtida perrongerna. Detta för att undvika sättningar i marken när de 250 meter långa plattformarna väl är på plats på båda sidor om spåren.

Grävskoporna går och lastbilen fraktar sten. I nuläget är ett tiotal personer sysselsatta på platsen.

Väster om spåren kommer parkeringen breda ut sig som en solfjäder. Och buss och taxi får möjligheter att stanna intill den samt på den östra sidan.

– Jag tror det här blir jättebra för kommunen, säger Fredrik Karlander, projektledare på Trafikverket medan han visar runt.

ANNONS

Från själva stationsbyggnaden ska det gå trappor och hissar ner till Kläppavägen där en upphöjd gångväg bredvid biltrafiken i tunneln blir passage mellan spåren. På andra sidan bilarna dras en cirka 1,6 kilometer lång gång- och cykelväg som sträcker sig från stationen till Varbergsvägen.

Och just att knyta samman stationen med samhället är en av huvudtankarna i det pågående arbetet med en fördjupad översiktsplan för Åsa. Planarkitekt Maria Jellbin beskriver ett ”attraktivt stråk” längs Kläppavägen med bostäder och företag.

– Så att Åsa växer åt det hållet och så många som möjligt använder sig av stationen. Det ska vara tryggt att gå och ta sig dit, säger hon.

Under samrådet kom det in ett 100-tal yttranden på översiktsplanen från myndigheter och privatpersoner. Nästa steg är en utställning.

Detaljplanen för stationsområdet ställdes i sin tur ut under sommaren. Majoriteten av remissinstanserna har inga påpekanden, men Hallandstrafiken påpekar att väntutrymmena under tak inte får göras för små.

Fredrik Karlander var med och drog järnvägen och byggde den närliggande tunneln i början på 2000-talet.

– Så det är kul att vara med nu och se cirkeln slutas.

Målet är att det ska ske i december 2013.

Klarar ni det?

– Ja, det finns inget annat. Jag är inte orolig för tiden. Vi kommer att kunna gå på perrongen i december nästa år, säger Fredrik Karlander.

ANNONS

Byggs av Trafikverket. Kungsbacka kommun betalar.

Ska vara färdig i december 2013.

Besiktning av de pågående grundförstärkningarna ska ske i oktober. Sedan får marken vila i ett halvår.

Själva stationsbygget beräknas komma igång i april eller maj. Först ska en entreprenadupphandling göras.

Blir endast uppehåll för Öresundstågen som vänder i Halmstad, med några avgångar på morgonen och några på eftermiddagen.

Restiderna beräknas bli tio minuter till Kungsbacka, 30 till Göteborg och 45 till Halmstad.

ANNONS