Delad stad. Kommunalrådet Daniel Filipsson (M) hade hoppats mycket på en överdäckning av E20 genom Alingsås. Bild: Martin Björklund
Delad stad. Kommunalrådet Daniel Filipsson (M) hade hoppats mycket på en överdäckning av E20 genom Alingsås. Bild: Martin Björklund

Ger inte upp planen att hela staden

Alingsås ger sig inte. På något sätt ska de få bukt med den delade staden och bostadsbyggandet trots att Trafikverket avfärdade Genomfart Alingsås som en uttalad brist i sin nationella plan.

ANNONS
|

I slutet av augusti meddelade Trafikverket att kommunens plan på att överdäcka E20 genom Alingsås inte längre fanns med i myndighetens nationella plan för transportsystem, utan i stället pekades ut som en uttalad brist men att den inte var planeringsmogen.

Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Alingsås, säger att politikerna i Alingsås inte varit eniga i frågan om hur E20 ska utvecklas.

– Vi är inte överens i kommunen om hur vi vill ha det med E20 och då är det svårt att komma fram i Trafikverkets prioritering. Nu ska vi göra vår hemläxa och återkomma till Trafikverket med en uppfattning och en röst.

ANNONS

Hur ska ni arbeta med att ena den splittrade politiken?

– Vi ska inte överdriva splittringen men när fullmäktige behöver votera fram vilken utveckling vi vill ha och när tre partier begär att vi ska ha folkomröstning i frågan så är det inte en bra signal. Vi måste rannsaka oss och erkänna att det är ett misslyckande.

Men då innebär det att ni måste kompromissa. Hur ska ni göra det?

– Ja, det är det politiska hantverket som får försöka hitta lösningar som så många som möjligt kan ställa sig bakom och komma tillbaka till staten med en bild.

Daniel Filipsson har tagit upp förslaget att dra E20 söder om Alingsås. Ett förslag som avfärdades av fullmäktige redan 1997.

– Luften gick ur det projektet då men alla tänkbara lösningar kommer att diskuteras igen, säger han.

Vill Trafikverket ha E20 söder om Alingsås?

– Restiden är avgörande för den diskussionen, den kan vara ännu snabbare. Även om vi skulle vilja ha den sträckningen är det inte vi som bestämmer.

Kommunen är överens med Trafikverket om att på kort sikt förbättra trafiksituationen för de oskyddade trafikanter som ska korsa E20 när den blir motorväg. Och när det gäller planprogrammet kring det E20-nära området Lyckan så vill kommunen fortfarande bygga där, men att den planen till viss del kommer att omvandlas och omarbetas eftersom mycket byggde på att bullret skulle försvinna med en överdäckning.

ANNONS

– Vi får ha en dialog med de privata fastighetsägarna, säger Daniel Filipsson som tillägger att kommunen tänker fortsätta planera för en lösning för en läkande stad men att ett spadtag för Genomfart Alingsås ligger väldigt långt bort.

ANNONS