Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Visionen är att Landvetter södra ska bli en framtida hållbar stad med mycket gröna miljöer och aktivitet. Samhället planeras utifrån de politiska inriktningsmålen, att bygga en innovativ, internationell, modern och mänsklig stad. Bild: Arkitekterna Krook & Tjäder

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Företag lockas av att utveckla Landvetter södra

    Många företag vill vara med och bygga upp Landvetter södra, en helt ny stad med minst 25 000 invånare. Nu börjar arbetet med att välja aktörer för att utveckla det hållbara samhället.

    – Vi är precis i rätt tidsläge när mobilitets- och energisektorn står inför ett nytt skede och nya affärsmodeller utvecklas i snabb takt, säger Maria Ådahl, vd på Landvetter södra utveckling AB.
    Under 2018 har planerna tagit ett rejält kliv framåt. I början av året bildades det kommunala bolaget och i somras rekryterades Maria Ådahl. Hennes uppdrag är att konkretisera de politiska inriktningsmål som styr planeringen av det nya samhället. Det handlar om att skapa en "attraktiv hållbar stad med tydlig internationell karaktär". Visionen är också att utgå från aktuell forskning och använda spjutspetsteknik inom alla samhällsbyggnadsområden som energi, miljö, transport och också sociala områden.
    – Målet är att Landvetter södra ska kunna var en testbädd för hållbara lösningar. Vi behöver sprida innovationer kring hållbar stadsutveckling för att snabbare nå klimat- och hållbarhetsmål. 

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    För att lyckas med det är Härryda kommun med i ett forskningsprojekt om planering för energieffektiva och hållbara stationssamhällen. Samtidigt har invånarna fått tycka till i medborgardialoger och skolelever har byggt Landvetter södra i spelet Minecraft.
    – Vi har en bank av kreativa idéer som vi vill ta tillvara på och implementera i Landvetter södra. En stor utmaning är att föra arbetet framåt i lagom takt. Vi vill få med alla innovationer och ha dialog med olika aktörer och medborgare.

    Landvetter södra är, som ett av nio områden i Sverige, utpekad av regeringen som framtida hållbar stad och genom nätverket får kommunen stöd och inspiration. Dessutom finns många andra förebilder både nationellt och internationellt.
    – Vi har bland annat tittat på Hyllie i Malmö, där kommunen jobbar mycket med att integrera hållbarhetsfrågor och stadsutveckling. Andra liknande projekt är området kring Helsingfors flygplats där man bygger en ny stad.

    Att Landvetter södra, som ska ligga i skogsområdet söder om Landvetter centrum, kommer att byggas helt från grunden innebär unika möjligheter och gör att stadsutvecklingsprojektet lockar entreprenörer inom olika områden.
    – Jag kan inte avslöja några namn ännu, men många små och stora innovativa företag är jätteintresserade.  Det handlar om allt från självkörande bilar till digitalisering för äldre, tillgänglighet och byggteknik.

    Fram till februari kan företag anmäla sitt intresse och därefter ska 3-8 aktörer väljas ut. Samtidigt ska den fördjupade översiktsplanen ut på samråd till våren och då blir det också mer tydligt hur staden ska utformas.
    Tanken är att samhället ska utvecklas kring en station på den planerade Götalandsbanan genom området. Hittills har det dock funnits frågetecken kring om det kommer att bli ett stopp i Landvetter södra, men Maria Ådahl är inte orolig.
    – Vi tittar på olika trafik- och mobilitetslösningar och i regionen samverkar kommunerna för att säkerställa att de gemensamt utpekade stationsstoppen byggs. Vi vet också att det blir en station på flygplatsen och därifrån är det sex kilometer till Landvetter södra. Airport city och Landvetter södra kommer bli en stor tillgång för varandra. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.