Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Grön passage. Ekodukter kan leda både djur och människor över vägen. Bilden är tagen i Norra Tyskland. Bild: Mats Lindqvist
Grön passage. Ekodukter kan leda både djur och människor över vägen. Bilden är tagen i Norra Tyskland. Bild: Mats Lindqvist

För hög prislapp kan stoppa ekodukten

Den planerade ekodukten över Söderleden riskerar att skrotas helt eller skjutas på framtiden. Socialdemokraterna i Mölndal tycker att projektet blir för dyrt, vilket Mölndals-Posten var först att rapportera om.

Tanken är att den så kallade socio-ekodukten ska binda ihop Änggårdsbergen och Sandsjöbacka naturreservat och skapa en tre mil lång park. Från Trafikverkets sida handlar det om att man vill bygga bort en barriär för både människor och djur som vill röra sig i området. Syftet är också att minska antalet viltolyckor.
Socio-ekodukten finns med som förslag till den nationella planen för transportsystem 2018–2029. Planen ska antas i vår, men för att projektet ska bli verklighet kräver Trafikverket medfinansiering från både Mölndal och Göteborg. 

Totalt beräknas projektet kosta cirka 200 miljoner kronor och just nu pågår en dialog om hur mycket de olika parterna ska betala.
– Vi förutsätter kommunerna är med och finansierar det här. Vi ser ingen annan lösning, säger Maria Patriksson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Hon vill inte ange några exakta summor, men påpekar att ekodukten över Söderleden skiljer sig mycket från exempelvis den som just nu byggs över E6 vid Sandsjöbacka, där Trafikverket står för hela kostnaden. Bland annat finns det kommunala vägar som bidrar till barriären. 

Mölndals stad planerar också att bygga bostäder i Fässbergsdalen och då ingår ett grönt stråk som ska leda till ekodukten. Den gröna kilen ingår även i den strukturbild, som Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) redan har ställt sig bakom. 
Enligt Marie Östh Karlsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Mölndal, handlar det om att kommunerna gemensamt (Mölndal och Göteborg) ska finansiera projektet med cirka 150 miljoner kronor. Då ingår även kostnader för markinlösen och för att ordna det gröna stråket på båda sidor av ekodukten.

I början av veckan hade Marie Östh Karlsson ett möte med Johan Nyhus (S) kommunalråd i Göteborg angående fördelningen och de kom då fram till att priset blir för högt.
– Med den prislappen är vi inte beredda att ställa oss bakom det här, säger Marie Östh Karlsson.


Är det inte viktigt att satsa på det gröna stråket?
– Jo, men vi måste ställa det mot mycket annat i kommunen och en ekodukt går inte före skola, vård och äldreomsorg.
Frågan ska nu tas upp i Mölndals kommunstyrelse. Oppositionen är sedan tidigare kritisk till projektet. Men däremot har Miljöpartiet, som sitter i koalition med Socialdemokraterna, starkt förespråkat en ekodukt.
– Vi står fast vid vår åsikt. Vi vill ha ett grönt stråk och skapa en helhet i området, säger kommunalrådet Ulrika Frick (MP).

Fakta: Ekodukter

  • En typ av faunapassage som leder "hela ekosystem" över vägen. Ekodukter fokuserar inte på någon specifik art. Det är en stor skillnad mot exempelvis viltbroar och småviltstrummor där fokus ligger på ett fåtal arter.
  • En socio-ekodukt, som planeras över Söderleden, innebär att passagen ska fungera både för djur och människor.
  • Ekodukten över E6 i Sandsjöbacka är den första i Sverige som byggs över en befintlig motorväg. Den ska vara klar i juni.

Källa: Trafikverket

Mest läst