Följ med in i julmust-fabriken

ANNONS
|

50 miljoner liter must varje år, det mesta som julmust, en mindre del som påskmust. Det gör att varje svensk, liten som gammal, alla räknade, sätter i sig nästan fem liter must per år. En stabil marknad.

Det kunde nog aldrig Harry Roberts drömma om. Mer om honom strax, ty han är mustens fader.

Carlsberg Sveriges bryggerii Falkenberg står för ungefär hälften av marknaden, genom varumärket Apotekarens, skriver Hallands Nyheter. Och även om man började producera julmust redan i september för att fylla behovet, så tillverkade man must så sent som under torsdagen den 15 december, med bara nio dagar kvar till jul.

ANNONS

Under ett 15-timmarspass fick bryggeriet ur sig 240 000 liter julmust som säljs slut till julen.

– För sen dör försäljningen fullständigt. Allt med jul i namnet tvärdör efter julhelgen, säger Jörgen Welter på bryggeriet.

Carlsberg gjorde faktiskt ett försök med mustförsäljning under ett helår 2007-2008, men försöket återkom aldrig, vilket väl tydligt beskriver tankens orimlighet: Endast till jul och litegrann till påsk vill svensken känna denna klibbighet mot gommen, svälja denna mörka dryck som inte ens Coca-Cola rår på – fast sett över helåret är colaläsken ändå dominanten bland läskedryckerna.

Men hur var detnu med Harry?

Jo, Harry Roberts hade av pappan Robert skickats iväg till Berlin i 1900-talets början för att studera kemi, en kunskap som kanske kunde komma till användning i familjens läskedryckstillverkande firma i Örebro. Det var under denna Berlinvistelse som Harry Roberts komponerade sina recept, och musten lanserades som det alkoholfria alternativet till julens fördärvliga öl och brännvin.

På 1920-talet blev musten en allt större succé. Och det är fortfarande denna Örebrofirma, AB Roberts, som tillhandahåller den hemliga tillsatsen, essensen, som bryggerierna köper in i tankar för att blanda ihop med i huvudsak socker, vatten och kolsyra. Hemligt recept? Nja, det är känt att malt och humle är väsentliga ingredienser.

ANNONS

Och drycken lärvara unik för Sverige.

– Men vi bjöd några ryska gäster som var här på besök på bryggeriet på julmust. De tyckte att musten liknade en dryck som de hade hemma också, säger Jörgen Welter.

I alla fall var det en fascinerande syn, dessa tusentals plastflaskor som en torsdagsförmiddag stånkade sig fram på produktionsbandet – snart tömda på sitt innehåll i den kolossala flod som går ner i svenskens strupe i denna juletid.

Med önskan om en god, söt och lite klibbig jul, kanske man kan säga.

Fakta: Läskkonsumtion

Den totala läskkonsumtionenper person i Sverige är en statistik med fallgropar. Uppgifterna varierar mellan olika källor från ungefär 60 liter till 90 liter per person och år, vilket bland annat kan förklaras med att light-läsker räknas in ibland men utesluts ibland i statistiken.

Klart är i alla fallatt colaläsken (av olika märken) har det stadigaste greppet, med en andel av läskkonsumtionen på kanske 45 procent, medan den säsongsbundna musten hamnar kring 6 procent.

ANNONS