Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Max Hyltvik och Karar Hussen tyckte att projektet var kul och spännande. I mitten syns läraren Tobias Thorsson. Bild: Lisa Henricson
Max Hyltvik och Karar Hussen tyckte att projektet var kul och spännande. I mitten syns läraren Tobias Thorsson. Bild: Lisa Henricson

Får Bokmässans pris för ett dialogprojekt

För att främja dialog och förståelse för olika parter i en konflikt har elever på Lerums gymnasium jobbat med en pedagogisk modell utvecklad i Mellanöstern. På årets bokmässa prisas de för projektet.

– Det känns väldigt roligt att vi uppmärksammas för det här eftersom vi länge jobbat med frågor om mänskliga rättigheter, säger Astrid Kling, rektor på Lerums gymnasium.
Skolan har sedan flera år tillbaka haft ett samarbete med Amnesty. I våras tog de ytterligare ett steg och deltog i ett pilotprojekt initierat av Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Det gick ut på att använda en undervisningsmodell med syfte att underlätta en fredsprocess mellan Israel och Palestina. Metoden är utvecklad av professorn Sami Adwan, som under året varit gästprofessor på Göteborgs universitet.

Konkret handlar det om att ettorna på samhällsprogrammet i våras fick genomgå en övning där de delades upp i två grupper. På var sin lektion fick de höra en beskrivning av situationen i Israel och Palestina utifrån olika perspektiv. Efteråt fick eleverna uppdraget att se vad de var överens om och inte.
– Det blev ganska tjatiga diskussioner. Vi tyckte att vi hade rätt och att de andra hade fel, säger Karar Hussen.

Tanken är att ungdomarna ska förstå svårigheterna med att lösa konflikten mellan Israel och Palestina. Sami Adwan har försökt införa modellen på skolor i Israel och Palestina och under sin tid i Sverige vill han sprida den även här. 
– Ur ett svenskt perspektiv kan man bli lite trött på att de inte hittar en lösning. Genom det här kanske man kan få lite förståelse för det. Någonstans måste man börja samtala, säger Tobias Thorsson, lärare i samhällskunskap.

Projektet har också varit en bra förberedelse inför kommande övningar där det handlar om att förstå hur olika länder agerar. Dessutom kan arbetet kopplas till frågor om hur man kan prata om olika ideologiska strömningar.
För sitt arbete har Lerums gymnasium tilldelats Bokmässans bildningsstipendium, som delas ut vid en ceremoni i morgon fredag.

Fakta: Bokmässans bildningsstipendium

  • Med anledning av årets huvudtema bildning delar Bokmässan ut ett stipendium på 25 000 kronor till en person eller organisation som med bildning som verktyg arbetar för att främja kunskap, demokrati och tolerans.
  • Priset tilldelas Lerums gymnasium med motiveringen: Genom att introducera multinarrativ i undervisningen, en modell där olika perspektiv på historien presenteras sida vid sida, har Lerums gymnasium målmedvetet arbetat för att främja dialog, fördjupa elevernas förståelse av historien och utmana förutfattade meningar.
Mest läst