Dennis Jeryd (S), Eva Andersson (C), Lill Jansson (FP) och Olle Adolfsson (S) hoppas på fler avgasfria bussar i Lerum.
Dennis Jeryd (S), Eva Andersson (C), Lill Jansson (FP) och Olle Adolfsson (S) hoppas på fler avgasfria bussar i Lerum.

Elbuss testas i backar och på vintervägar

ANNONS
|

– Det är ju bra att vi får testa bussen i riktigt vinterväder, sa en nöjd Dennis Jeryd (S), kommunstyrelsens ordförande inför premiärturen med destination Floda.

Lerum är en av åtta kommuner som deltar i det stora elbusstestet. Bakom projektet står bland andra intresseorganisationen Miljöfordon Syd och forskare på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona.

Tanken är att testa en verklig buss i verkliga förhållanden, i verkligt väder, uppför verkliga backar och med verkliga människor ombord.

– Vi provar den i städer och på landsbygd, i olika klimat och i olika topografier. Sedan genomför vi enkäter med dem som åker. Och vi intervjuar också förarna om deras erfarenheter, säger Jonas Lööf från Miljöfordon syd.

ANNONS

För Lerumsbornas del innebär experimentet att de kan få åka elbuss fram till den 12 februari, på linjerna 525, 531 och 537. Elbussen ersätter inte någon vanlig buss, utan den kör fem minuter före de ordinarie avgångarna.

Stefan Krafft, trafikutvecklare på Västtrafik, förklarar att det sistnämnda är en säkerhetsåtgärd utifall att något skulle gå snett med experimentfordonet.

– Det här är ju trots allt en prototyp och vi kanske kommer vilja skruva lite på den, säger han.

Biljetten är gratis, men för skattebetalarkollektivet i Lerum är det en betydligt dyrare affär. Kommunen betalar 150 000 kronor för att få vara ett av stoppen på elbussens färd genom Sverige. Trots att man bara får ta del av dess tjänster i drygt en vecka tycker projektledaren Ingela Andreen att det är väl investerade pengar.

– Det ger oss väldigt mycket värdefull information inför det arbete vi sedan ska göra med Västtrafik och vår trafikentreprenör. Vi tänker jobba stenhårt för att få så mycket elbussar som möjligt i vår vanliga busstrafik när det nya trafikavtalet börjar gälla, säger hon.

Senare i år ska även Orust få besök av den holländska bussen, som enligt tillverkaren klarar 30 mils körning på varje laddning.

.

ANNONS

Fakta: Andra elbussar

  1. I flera olika projekt ska nu elbussar testas i västsvensk kollektivtrafik.
  2. I Älvängen kör en elbuss mellan tågstationen och bostadsområdet Maden. Den kör än så länge endast under högtrafik. Försöket pågår till september.
  3. I Göteborg startar i sommar ett försök med el- och hybridbussar på sträckan Lindholmen-Chalmers. Det är ett samarbete mellan bland andra Volvo och Västtrafik.
ANNONS