Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

HB_vasttrafik-11
LÄMNAS ORÖRT. Västtrafiks kritiserade biljettsystem blir kvar.

Efter kritiken: Västtrafik byter biljettstrategi

Västtrafik avbryter arbetet med att förbättra sitt kritiserade biljettsystem. Istället väljer man att storsatsa på appen To Go. – Alla äldre har inte alla smartphones, konstaterar Roland Källehult från PRO Trollhättan södra.

Dyrt, krångligt och orättvist. Efter att Västtrafik ändrade sitt biljettsystem 2009 har de kritiska rösterna varit många och högljudda.”Ta bort ut-checkningarna och förenkla systemet så att fler resenärer väljer att resa med Västtrafik”. Så löd uppdraget från regionfullmäktige i Västra Götaland som hamnade på Västtrafiks bord 2014. Två år senare står det nu klart att arbetet med att förändra kortläsarna och att ta bort kontoladdningens check-ut avbryts.

Maria Björner Brauer, enhetchef för försäljning och marknad på Västtrafik är nöjd med beslutet. Hon menar att utvecklingen av appen kommer bli en betydligt mer kostnadseffektiv och snabb lösning än den tidigare.

Västtrafiks ut-checkningar skulle vid denna tidpunkt vara borta. Varför väljer ni att avsluta arbetet? 

– Först och främst handlar det om att den tekniska utvecklingen går mycket snabbt. Vi står inför ett vägskäl. Det är inte längre försvarbart att satsa på att utveckla kortläsare när allt fler av våra kunder förväntar sig att kunna genomföra sina vardagsärenden via sin mobil, säger Maria Björner Brauer.

Västtrafik beräknar att 75-80% av deras kunder kommer att betala sina resor via appen inom några år. Nuvarande siffra i dag är ca 10%.

Varför satsar ni på appen när 90% av era resenärer använder andra betalsätt? 

– Vi kan se en tydligt ökad efterfrågan av digitala alternativ från våra kunder. Hade vi fortsatt arbetet med att ändra kortläsarna hade det antagligen gjort skillnad för väldigt få eftersom fler och fler väljer att köpa en digital biljett. Det är därför både s martare och billigare att satsa på den digitala utvecklingen, säger Maria Björner Brauer.

Att det fortfarande kan finnas besvikna kunder som tycker att biljettsystemet är invecklat och krångligt förstår enhetschefen för försäljning och marknad på Västtrafik. Men det finns en lösning, menar hon.

– Använd Västtrafik To Go i stället. Det är mycket enklare.

Vad händer med de kunder som inte har tillgång till en mobil eller inte vet hur man hanterar en smartphone? 

– Det kommer finnas vissa kunder som inte kan hantera appen. Men vi tror att de med tiden kommer bli färre och färre. Under tiden kommer de kunna fortsätta använda de vanliga kortläsarna och korten. Vi hoppas givetvis att även dessa resenärer kommer kunna resa på ett bra sätt med Västtrafik, säger Björner Brauer.

Vad menar du med "resa på ett bra sätt"? 

– På bussar och tåg där resenärer har svårt att förstå hur man gör vid en resa över zoner finns alltid bussförare och tågvärdar som kan hjälpa till, säger Maria Björner Brauer.

Enligt tidigare kundundersökningar är enkelhet och rättvisa de viktigaste orden för Västtrafiks kunder. Något som Björner Brauer inte anser försämras i och med den digitala satsningen.

– Att använda appen ska i framtiden bli betydligt enklare än att resa med kontoladdning över zongränser. Jag tycker därför att vår digitala satsning rimmar bra med våra kunders önskemål. Inriktningen är också att priserna mellan de olika systemen ska jämnas ut, säger Björner Brauer.

I dag finns bara enkelbiljetter i appen, vilket är dyrare än att köpa biljetter via kontoladdning. I framtiden hoppas Västtrafik även få in kontoladdning i To Go.

Om mobilen laddar ur, vad händer då? 

– Det krävs att din mobil är laddad om du vill betala med den. Täckning behöver du dock inte, biljetten är giltig en stund även om du inte har wi-fi, säger Maria Björner Brauer.

Störst fokus ligger i nuläget på att lansera ett alternativ för kontoladdning i appen. På så sätt kommer även de som inte reser så ofta men ändå ganska regelbundet kunna använda den för att betala sina resor i kollektivtrafiken. Kortläsarna och biljettkorten kommer att finnas kvar i en tid framöver.

Roland Källehult, medlemsansvarig i PRO Trollhättan södra, ser inget negativt med satsningen på mobilapp som betalningsätt i sig, bara man inte tar bort det redan befintliga systemet.

– Det är inget fel på att de väljer den vägen, men om de väljer att ta bort det nuvarande systemet, med busskort, kommer det att ställa till bekymmer för många.

Enligt Roland är det inte många han känner inom PRO som har smartphones och enligt honom är de allra flesta dessutom nöjda med det nuvarande betalningssystemet.

– Vissa av våra medlemmar har inte mobiltelefon överhuvudtaget. De som har det har i så fall oftast en "pensionärsmobil", en med stora knappar utan en massa funktioner.

Roland Källehult är tveksam till att det skulle gå och ladda hem en app på en sådan mobil. Han påpekar dessutom att de flesta han känner tycker att det lättvindigast att slippa blanda in mobilen när det kommer till betalning som parkering, swisch – eller resor.

– Pensionärer som jag pratar med tycker att det fungerar jättebra med att betala med busskort och/eller kontokort när de reser både med tåg och buss, berättar Roland.

Han har faktiskt inte hört en enda PRO-medlem som säga att det är särskilt krångligt eller jobbigt.

– Jag säger det igen. Satsa gärna på det nya men låt det nuvarande vara kvar – för vår skull.

Mest läst