Monica Karlsson från Svanesund, med papillon-chihuahuan Mellis i knäet, är van färjeresenär. Men hon hoppas att det 64 år gamla regeringsbeslutet om en bro till Stenungsund snart blir verklighet.
Monica Karlsson från Svanesund, med papillon-chihuahuan Mellis i knäet, är van färjeresenär. Men hon hoppas att det 64 år gamla regeringsbeslutet om en bro till Stenungsund snart blir verklighet.

Drömmar om fastlandet

ANNONS
|

Monica Karlsson, dottern Florence Ahlin och papillon-chihuahuan Mellis sitter i sin Ford och väntar vid färjeläget i Svanesund. För vilken gång i ordningen vet de inte.

– Jag jobbar i Kungälv så jag åker här nästan varje dag. Jag tror att alla som bor på Orust vill ha en bro i stället. Ibland missar man färjan och ibland får man inte plats. Det är ett irritationsmoment, suckar Florence.

Mamma Monica nickar instämmande.

– Och alla kör som bara den för att hinna hit i tid, lägger hon till.

I Svanesund bor också Bengt Johansson – centerpartist, kommunstyrelseledamot och initiativtagare till den folkomröstning i brofrågan som hölls 2002. 70 procent av Orustborna röstade för en bro.

ANNONS

Elva år senare har det inte hänt någonting. Och just nu pekar egentligen inte mycket på att den saken ska förändras de närmaste åren.

– Jag tror det var alldeles nödvändigt att vi höll folkomröstningen ändå. Nu driver alla politiker på Orust den här frågan, säger Bengt Johansson.

Han anser att det gäller att slipa argumenten i diskussionerna med Trafikverket och Västra Götalandsregionen.

– Vi kan inte bara prata om att Orust måste ha en bro. Om vi ska få bron gäller det att den blir en del av en större västkustled där man kan ta bort färjeförbindelser. De kostar ju mycket pengar att driva. Och den dagen Tjörnbron slår i taket för vad den klarar av så är det bra att den inte behöver ta trafiken mot Orust, säger Bengt Johansson.

Att Tjörnbron nu även under vinterhalvåret ligger nära sin kapacitetsgräns är förstås ett problem som sysselsätter även Tjörnpolitikerna. Många av dem oroar sig för att både befolkningsutvecklingen och det lokala näringslivet kan bli lidande.

Tjörns framtidsvision är av den mer storslagna sorten: en tunnel från strax norr om Rönnäng, genom Hakefjorden och ända fram till Tjuvkil på Kungälvs fastland.

Kommunen har plockat med tunneln i sin översiktsplan och dessutom redan reserverat mark runt den tänkta startpunkten.

ANNONS

– Jag vill verkligen understryka att jag inte vet om den här tunneln kommer att bli av. Men det vore väldigt dumt att bygga bort möjligheterna att skapa den, säger Martin Johansen (FP), kommunalråd på Tjörn.

Just nu jobbar han och oppositionsrådet Benny Andersson (S) mest med att driva på för förbättrad kollektivtrafik: förlängda perronger på Bohusbanan och bättre bussanslutningar från Tjörn till exempel.

Men tunneltankarna lever kvar, försäkrar Martin Johansen. Särskilt aktuella blir de om Göteborgs satsar på utökad bebyggelse på Hisingen och Kungälv gör detsamma runt Kärna och Tjuvkil.

Då skulle tunneln skapa ett välanvänt kuststråk som både kunde avlasta E6 och leda till snabbare transporter.

– Ja, om man tittar på väldigt lång sikt. Men det finns nog risk att det inte blir jag som får ta första spadtaget, konstaterar Martin Johansen.

I Svanesund tvekar broförespråkaren Bengt Johansson inför frågan om han någonsin kommer att få se sitt drömprojekt förverkligas.

–Jag hoppas det i alla fall. Om jag blir lika gammal som min pappa blev så kanske jag kan traska över bron med käpp en dag, tror Bengt Johansson som fyllde 63 år i januari.

Rolf Thor är chef för infrastrukturenheten på Västra Götalandsregionen. Han tror att Tjörn och Orust måste hitta andra argument än bara minskad restid för att få beslutsfattarna att skjuta till de mycket stora summor pengar som behövs.

ANNONS

– Jag tror inte att det räcker med rena trafikargument när det gäller de här två satsningarna. Så mycket folk bor det ju inte där. Man måste addera flera nyttor och vara väldigt kreativ när det gäller finansieringen, säger Rolf Thor.

Han och hans kollegor arbetar för tillfället med att ta fram en ny regional trafikplan – ett dokument som ska innehålla de projekt som man vill prioritera fram till 2025.

Just nu verkar det inte finnas mycket som talar för att tunneln från Rönnäng eller bron från Svanesund landar i den planen.

– Så vitt jag vet har vi inte fått några inspel från kommunförbunden om de satsningarna, säger Rolf Thor.

• Från Orust pendlar 3 380 personer till arbete eller studier varje dag. 1 295 personer pendlar till Orust från andra kommuner.

• Från Tjörn pendlar 4 198 personer. I motsatt riktning pendlar 1 301 personer.

Källa: SCB

• Redan 1949 beslutade regeringen att det skulle byggas en högbro mellan Svanesund och Stenungsund.

• Fem år senare fattades beslut om att de tre broarna mellan Stenungsund och Tjörn skulle ges företräde. De invigdes 1960.

• Under årtiondenas lopp har flera riksdagsledamöter försökt väcka liv i frågan om Svanesundsbron. 1974 påpekade centerpartisten Märta Fredrikson att det gått 25 år sedan regeringens beslut. Olof Palmes kommunikationsminister Bengt Norling (S) slog ifrån sig: ”Beslutet innehåller emellertid inte något uttalande om när de båda broförbindelserna skulle byggas”, påpekade Norling i debatten.

Källa: riksdagen.se

ANNONS