De vill höja elevernas självkänsla för matte

Geometri, skalor och siffror i största allmänhet kan upplevas som knastrigt och ogripbart för en del. Nu testas ett nytt grepp på fyra högstadieskolor i Kungsbacka för att vända de sjunkande kunskaperna i matematik.

ANNONS
|

Tilde Odequist som går i åttan på Frillesåsskolan är en av eleverna som fått testa på ett alternativt sätt att lära sig matte. Istället för räkning i läroboken har alla i klassen engagerats i gemensam problemlösning av olika matteproblem. –Det har varit roligt att diskutera och gå in mer på djupet i olika problem. Vi har fått en större förståelse för matematik och vad den används till, säger Tilde Odequist.

Sedan augusti i fjol har åttondeklassen deltagit i Söders matematikpedagoger, ett projekt för att utveckla undervisningen på Åsas två högstadieskolor samt Smedingeskolan och Frillesåsskolan. Tanken med mer bokfri pedagogik är att de som redan är duktiga ska bli utmanade, samtidigt som de svagare ska få lättare att ta till sig matematik. –Det är inget fel på läroboken, problemet uppstår när den används som kursplan. Om en elev inte förstår vissa saker kan det vara svårt att hänga med på fortsättningen, säger Åsa Öhrnell.

ANNONS

Under perioder av sex veckor i taget håller hon nu lektioner tillsammans med kollegan Marie Nemhed Gustafsson. Pedagogiken är formativ, vilket innebär att alla elever är aktiva och delaktiga för att lösa samma problem. – Vissa elever har en föreställning om att det bara är smarta som kan lära sig matematik. När problemlösning diskuteras i ett större perspektiv ger det dem självförtroende, säger Marie Nemhed Gustafsson. Söders matematikpedagoger drog igång i höstas som en fortsättning på den nationella satsningen matematiklyftet. –Det var rektorerna här i södra Kungsbacka som bestämde sig för att satsa extra för att fånga upp omotiverade elever och vända de sjunkande resultaten i matematik, berättar Marie Nemhed Gustafsson.

Hon poängterar att projektet även handlar om att ge pedagogerna nya verktyg. –Lärarna ser och efterfrågar en förändring i undervisningen, men läraryrket är ganska ensamt många gånger. Ofta finns inte tid för utbyte mellan kollegor och det är oftast i samtal med andra som nya idéer uppstår, säger Marie Nemhed Gustafsson. I projektet har det också har getts utrymme för att lärarna ska samlas och diskutera. – Det är fantastiskt spännande samtal som uppstår. Skolundervisningen utvecklas mycket just nu. Det är jättebra att det satsas, både för elevernas och lärarnas skull, säger Marie Nemhed Gustafsson.

ANNONS

Fakta: Lyfter matten

  1. Förra året avslutades Skolverkets treåriga satsning Matematiklyftet. Då hade 2 000 mattelärare fått en särskild utbildning som bland annat bestod av att handleda kollegorna på hemmaplan.
  2. I södra Kungsbacka testas nu ett nytt grepp på fyra högstadieskolor för att lyfta matematikundervisningen.
  3. Projektet som kallas Söders matematikpedagoger pågår nu i Åsas två högstadieskolor samt Smedingeskolan och Frillesåsskolan.
  4. Istället för att eleverna räknar i sina böcker diskuterar eleverna matematiska uträkningar gemensamt i klassen.
ANNONS