De lanserar en ny dejtingapp

Goodones är en ny dejtingapp som fokuserar på högre säkerhet och ett vänligare sätt att skapa kontakt över nätet. – Det ska vara mer respektfullt och ett ställe där man inte får massa oönskade meddelanden, säger Jay Lindelycke som är en av upphovsmakarna.

ANNONS
|

Jay Lindelycke och Andreas Bengtsson har i många år arbetat på dejtingsajten Mötesplatsen. För snart ett år sedan valde duon att starta eget med en idé om en helt ny typ av dejtingapp för mobilen.

– Det finns en del saker som är unika om man jämför med andra dejtingappar. Alla ska vara legitimerade, på så sätt vet vi att alla profiler är äkta, säger Jay Lindelycke.

Identifieringen sker via Bank-ID, vilket också försvårar för de som uppfört sig dåligt att fortsätta med sitt beteende.

– Det har alltid funnits en otrevlig ton på dejtingappar, framförallt mot tjejer. Att folk är anonyma gör att vissa beter sig illa, och inte bara ibland utan ganska så ofta, säger Lindelycke.

ANNONS

– Förhoppningsvis håller man sig lite mer på mattan och tänker till en extra gång hos oss, säger Andreas Bengtsson.

Finns det något problem med att användarna ska identifiera sig med hjälp av Bank-ID?

– Det vi har märkt och ser som en utmaning är att det är så förknippat med myndigheter och bank att första reaktionen är att man undrar vad appen har med banken att göra. Det är flera som har frågat om vi kommer komma åt deras bankkonton och om det kommer att kosta pengar att registrera sig, säger Jay Lindelycke.

Applikationen är i princip klaroch finns redan ute för nedladdning som en "beta-version". Efter påsk är det tänkt att appen ska vara i full drift.

– Vi har ganska stora mål. Vi tänker oss 100000 medlemmar i år, från både Sverige och Norge, säger Lindelycke.

Appen kommer vara gratis att ladda ner, men det kommer att finnas någon form av premiumfunktion som kommer att kosta extra i framtiden. Men det är inget som duon lägger något fokus på i dagsläget.

– Vi vill komma ut på marknaden så fort som möjligt, vi hjälper ingen genom att sitta här och utveckla en betallösning i stället för att få in nya användare, säger Andreas Bengtsson.

ANNONS

Undersökningar som duonhar gjort visar bland annat en fylligare profil är ett av önskemålen. Därför belönas Goodones användare om man är frikostig med att berätta om sig själv och sina intressen.

– Ju mer man fyller i desto högre ranking får man och då syns man snabbare hos andra. Det var också viktigt för många att se information om personen tidigt, var man kommer ifrån och så vidare, säger Lindelycke som ser fram emot april månads lansering.

– Det känns superspännande och jätteroligt, avslutar Lindelycke.

ANNONS