De gör tidlösa tapeter i Kvarnbyn

ANNONS
|

Inne i den gamla verkstadslokalen är det högt till tak, en gammal travers hänger kvar. Mitt i lokalen står Rosenmaskinen, en gedigen trotjänare från slutet av 1800-talet. Tryckpressen hittade förre ägaren av Lim och Hantverk, tapetmakaren Michael Rasmussen, i ett växthus på en vingård i Tyskland. Han fick den hemfraktad till Sverige och började sin kulturgärning – den att trycka kulturhistoriska mönster från 1800-talet.

Michael Rasmussen var tapet­makare i fjärde generationen. Hans familj startade Engblad & Co och Göteborgs tapetfabrik. Men med åren ville han inte längre gå den väg tapetindustrin gick under 1970- och 80-talen, med mycket plast och räddhågsenhet i färgval.

ANNONS

– Michael ville tillbaka till korsvägen, där tapetbranschen valde väg, säger Henrik Strandberg.

Det var när Ann-Charlott och Henrik Strandberg själva köpte tapeter av Lim och Handtryck som de fick veta att Rasmussen skulle sälja sin verksamhet. De blev intresserade av att ta över, Ann-Charlott med en bakgrund som byggnadsantikvarie och renritare på arkitektkontor och Henrik som tidigare hade jobbat med hantverk. De slog till och köpte företaget. Första året gick Henrik Strandberg som tapetmakarlärling i sitt eget företag.

– Och min utbildning som byggnadsantikvarie och renritare var perfekt, säger Ann-Charlott Strandberg.

Nu är det tolv år sedan Ann-Charlott och Henrik Strandberg tog över.

Paret arbetar vidare i Michael Rasmussens anda, deras färger till tapeterna innehåller limfärg, linolja, vatten och krita för att få dem tåliga och beständiga.

Tapeterna de gör hamnar i både slott och koja och finns bland annat i Sagerska palatset i Stockholm, på Tjolöholms slott, på flera museer, kontor, kyrkor och sjukhus runt om i Sverige och världen - och naturligtvis i vanliga människors hem.

– I dag försöker många hitta stilen på huset, i stället för att gå efter modet, de vill ha något som håller över tid, säger Ann-Charlott Strandberg, som är den som tar fram mönstren från gamla tapeter som ska rekonstrueras.

ANNONS

Henrik Strandberg gör Rosen­maskinen klar för tryck. Valsar, ullduk och färgtråg sätts på plats. Skruvar justerar ullduken mot valsen och han blöter ner ullduken för att den inte ska suga för mycket färg. Under tiden tapeten trycks görs ständiga justeringar, allt för att mönstret ska hamna rätt.

– Det är skillnad tryckmässigt på det vi gör, vi har en annan tryckbild, en matthet som man ser först när man jämför, det är väldigt roligt att göra det själv, säger Henrik Strandberg.

ANNONS