Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

bluffmail.jpg
"Vad är det här för skit, tänkte jag när såg mejlet", säger Chris som fick ett mejl där avsändaren utgav sig för att vara Ikea. Bild: Privat, TT

Chris fick bluffmejl från Ikea: "Därför vill jag varna andra"

När Chris öppnade sin mejlkorg i söndags möttes han av ett mejl från tävlingsavdelningen på Ikea som slog fast att han vunnit ett presentkort på 2 000 kronor. Men Chris lät sig inte luras.
– Jag blir irriterad över att över att det finns personer som håller på så här. Vad är det här för skit, tänkte jag när såg mejlet, säger han.

Det är inte första gången bedragare skickar ut kampanjmejl där avsändaren vill ge sken av att mejlet kommer från den svenska möbelföretaget Ikea – och nu är det dags igen. I söndags damp det ner ett mejl i Chris mejlkorg där det står att han vunnit ett presentkort på 2 000 kronor som kan lösas in i vilken svenska butiker.

– Jag är försiktig och klickar aldrig på en sådana länkar men jag vet ju att det finns personer som har klickat på den här typen av länkar och råkat illa ut och därför vill jag varna andra.

Han ringde också till Ikea för att göra möbeljätten uppmärksam på mejlet.

Anna Pilkrona Godden är informatör vid företaget.

– Ikea är ett välkänt svenskt varumärke och vi är inte det enda kända svenska varumärket som råkar ut för detta men under det senaste året har vi märkt en markant ökning. Vi får mejl och telefonsamtal om detta varje dag och ser allvarligt på att våra kunder blir lurade, säger hon.

ikeamejl.PNG

Bluffkampanjerna förekommer inte bara i form av mejl utan även via sms och i sociala medier och handlar om falska presentkort och värdekuponger. Syftet är att locka av kunderna känsliga uppgifter.

På sin hemsida informerar Ikea sina kunder om hur de kan gå till väga för att identifiera bluffkampanjer.

– En grundregel är att om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant så är det det, säger Anna Pilkrona Godden.

Andra tips för att undvika falska erbjudanden är att kolla om avsändaren och länkar ser obekanta ut.

I det mejl som skickades till Chris var avsändaren exempelvis "IKEA Kundtjänst <[email protected]>"

Felstavningar, konstiga formuleringar och dålig meningsuppbyggnad är tecken på att avsändaren inte är Ikea.

– Samtidigt blir bedragarna mer och mer raffinerade, säger Anna Pilkrona Godden.

I det senaste mejlet med rubriken "IKEA Vinnarmeddelande av Utlottning" är ett enda ord felstavat: avsändaren har har skrivit vi är glada "äver" i stället för över.

Mest läst