Byggen orsakar långa köer vid Kornhalls färja

Flera vägbyggen i Kungälv gör att bilister väljer alternativa vägar. Vid Kornhalls färja får bilisterna vänta upp till en halvtimme för att komma över Nordre älv.

ANNONS
|

Väntetiderna vid Kornhalls färja blir allt längre, något som Kungälvs-Posten var först att skriva om. Björn Löfving som bor på Överön tar färjan till jobbet varje dag. Han har märkt att köerna blivit längre sedan en-två månader tillbaka. Enligt honom beror det på att bygget av gång- och cykelbron över E 6 i Kungälv och bygget av gång- och cykelväg mellan Ytterby och Kärna får bilisterna att välja alternativa vägar.

Hur påverkar köerna dig?

– Vi får åka tidigare på morgnarna. Ska jag vara på jobbet åtta får jag kalkylera med att de tar extra tid.

ANNONS

Från politiskt håll och bland Kungälvsbor finns önskemål om att färjan ska ersättas av en bro. Patrik Renström (C), ledamot i kommunstyrelsen, som själv åker med Kornhalls färja varje dag, tänker lägga en motion om en tillfällig lösning på problemet.

– Det behövs en snabb lösning, det tar 20-30 år att bli färdiga med ett broprojekt, säger han.

Lösningen han ser framför sig är en tvåfilig pontonbro där två bilar kan köra parallellt. En enkel lösning som, enligt honom, borde gå att genomföra på ett till två år. Han anser att det är viktigt att det finns en annan väg in till Göteborg än via E 6 och Tingstadstunneln.

För Björn Löfving är en bro inte lösningen.

– Jag tycker att det känns som om prio ett är att få ordning på motorvägen så att det flyter där. Jag tycker inte att man ska locka folk att åka småvägar. Man ska inte bygga ut färjeleden för att kompensera för ökad trafik norrifrån, säger han.

Johan Holmberg (S) anser också att något behöver göras men han upplever att kommunen inte får något gehör hos Trafikverket.

– Vi hade ett möte med Färjerederiet för tio år sedan och de fick med sig en del idéer om bland annat en större färja och att nuvarande färja skulle förses med dubbla filer för påkörning. Nu ska jag höra av mig i veckan till Trafikverket för ett möte. Det är dags att höra vad de gjort under de här tio åren.

ANNONS

Enligt Johan Holmberg vill socialdemokraterna i Kungälv prioritera en gång- och cykelväg ner till färjeläget i Kornhall. Sedan vill han se en ny pendelparkering redan vid Osbecks lanthandel på Kungälvssidan för att slippa få ner all trafik till färjeläget.

På tisdagseftermiddagen sitter flera bilister och väntar på färjan på Hisingssidan.

– Det är bedrövligt, det här är tack vare byggena i Kungälv. Vi som bor i Kärna sitter här varje morgon och eftermiddag, säger Robert Holming som säger att en bro skulle underlätta men att han hellre skulle se att det byggs en tunnel.

Fakta: Kornhalls färja

  1. Kornhalls färja går över Nordre älv mellan Kornhall på Kungälvssidan och Gunnesby i Säve på Göteborgssidan.
  2. Överfarten är 200 meter och tar två minuter. Kapaciteten är 38-40 personbilar.
  3. På morgnar och eftermiddagar går färjan i skytteltrafik för att under dagen gå enligt tidtabell.
  4. Enligt Svevia, som bygger gång- och cykelbron över E 6, ska motorvägen ska de hastighetsdämpande störningarna vid Kungälvsmotet vara borta i slutet av vecka 23.
ANNONS