Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Busschaufförer bespottas och hotas - när folk vägrar betala

Resenärer fuskar med den så kallade "ångra"-knappen på Västtrafiks bussar. Nu larmar chaufförerna om att de allt mer utsätts för våldshot och spottloskor när resenärer blir påkomna med biljettfusket. – I bland vill jag bara ta en hammare och slå sönder den där ångra-knappen, säger busschauffören Hasan Djogic.

För en del av Västtrafiks busschaufförer är det vardag att motta både spottloskor och våldshot. Detta efter att fuskande resenärer blir påkomna och tillsagda att betala för resan, något som P4 Väst var först med att uppmärksamma.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vid påstigning stämplar resenären sin resa framme vid chauffören och bara några steg fram har resenären möjlighet till att ångra sin resa längre bak i bussen. På så sätt får resenären tillbaka sina pengar.

När resenärerna sedan blir påkomna - har flera busschaufförer blivit hotade.

"Vardagligt problem"

Hasan Djogic är en av de busschaufförer som drabbats av påhoppen.

– Det är ett vardagligt problem att personer börjar bråka på grund av de här maskinerna. Det är en väldigt obehaglig situation och det har blivit mer och mer den senaste tiden. Jag mår dåligt av det här för jag kan inte blunda för det. Det händer mitt framför ögonen på mig och det här påverkar mig som person, säger Hasan Djogic.

Han berättar även att han vid flera tillfällen har varit med om att personer har spottat på honom och hotat honom så att han känner sig otrygg.

– I bland vill jag bara ta en hammare och slå sönder den där ångra-knappen.

"Inte acceptabelt"

Enligt Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, känner de till att ångra-knappen i många fall missbrukas av resenärer.

– Vi tar de här på allra största allvar, de ska inte behöva råka ut för hot och våld. Ångra-knappen i grunden är en serviceknapp och som kund ska man kunna ångra sitt köp. Den här knappen utnyttjas fel av en grupp människor som tar sig rätten att använda sig av service för att  slippa betala och det är inte acceptabelt att det förekommer hot och våld, säger hon och fortsätter:

– Det vi kan göra är att det här inte ska hända är att man kan använda biljettkontroll i de här områden mer. Vi får titta på vad vi kan göra med ångra-funktionen för att underlätta för förare.

Det är Nobina som kör stadstrafiken inom Trollhättan och Vänersborg på uppdrag av Västtrafik. 

"Beklagligt att det fuskas"

I Uddevalla är det Omnibuss som sköter stadstrafiken för Västtrafiks räkning.

– Det är beklagligt att det fuskas i kollektivtrafiken och ångra-knappen är en del av problematiken. I grunden så handlar det om förlorade intäkter till Västtrafik som skulle kunna gå till att utveckla och skapa mer kollektivtrafik, säger David Erixon vid Nobina och fortsätter:

– Vi för en kontinuerlig dialog med såväl våra förare som med Västtrafik för att både kunna förebygga och hitta nya verktyg för en ännu tryggare kollektivtrafik. Samtidigt ser vi i samhället en ökad otrygghet, där även kollektivtrafiken drabbas. Här måste vi alla jobba tillsammans, proaktivt. Nobina, Västtrafik men även kommunerna och polisen.

Även Omnibuss känner till problematiken. 

– Det här är ett arbetsmiljöproblem, ett eskalerande problem. Och det är inte bara Uddevalla som har det här problemet, utan som jag känner till det är det inom hela regionen, säger Claes Barkebo, vd för Omnibuss till P4 Väst.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.