Färjan till Marstrand.
Färjan till Marstrand.

Allt fler turister vill till Bohuslän

ANNONS
|

Turistrådet Västsverige gör regelbundet sammanställningar över antalet övernattningar i Bohuslän. Trenden i dessa har varit entydig de senaste fyra åren. Antalet gästnätter ökar, till synes utan någon tydlig koppling till hur de olika somrarna har varit vädermässigt.

Under de åtta första månaderna 2015 registrerades 811 636 gästnätter, en ökning med nio procent jämfört med samma period i fjol.

Ann-Charlotte Carlsson, marknadschef på Turistrådet Västsverige, har sin teori klar. Hon pekar på att många i turismbranschen anstränger sig hårt sig för att förlänga säsongen och hitta nya aktiviteter bortom soldränkta bryggor och salta bad.

ANNONS

– Vi har en väldigt positiv utveckling när det gäller det. Det händer faktiskt något i Bohuslän nu. När vi undersökte vilka som är här och vad de gör så blev vi väldigt glada över resultatet. Vi ser till exempel att det är en stor procent som paddlar, det såg vi inte för tre år sedan, säger hon.

I den kanske mest klassiska sommarorten av alla, Smögen, driver vd Jan Skoglund, ortens enda åretruntöppna hotell. Han och kollegorna på Smögens Havsbad har märkt av årets positiva trend.

– Det är väl ungefär vad vi har upplevt, att det har varit bra år de senaste åren. Det är väldigt mycket positiva tongångar och många på orten satsar på att ha öppet lite mer än bara under högsäsong, säger Jan Skoglund.

Om det ökande antalet gästnätter ska hålla i sig är det de lite lugnare månaderna som besöksnäringen måste koncentrera sig på, anser Jan Skoglund.

– Det finns förstås finlir att göra i juli och augusti. Men det svåraste för oss är att få hit folk i december till februari. Vi jobbar mycket tillsammans med olika aktörer för att få folk att upptäcka att det här är en fantastisk plats då också, med naturen och havet och skaldjuren, säger han.

ANNONS

Av statistiken framgår att en del specifika nationaliteter ökar betydligt mer än andra. Den typen av siffror är ingen slump, tror Ann-Charlotte Carlsson på Turistrådet Västsverige. Rådet jobbar hårt för att utländska resebolag, tidningar och andra nyckelspelare ska få upp ögonen för Bohuslän – något som i förlängningen kan leda till fler turister.

– Vi fokuserar väldigt mycket på utländska gäster. Vi har till exempel haft ett samarbete med Camilla Läckbergs franska förlag, och nu ser vi också en ökning av franska besökare i Tanums kommun där Fjällbacka ligger, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Fakta: Många norrmän

Det här är de vanligaste nationaliteterna bland utländska turister i Bohuslän:

LandÖkning, %

1. Norge+6,9

2. Danmark-20,5

3. Tyskland+23,1

4. Nederländerna+59,0

5. Storbritannien+44,0

6. Frankrike+10,1

Gästnattsstatistiken omfattar hotell, stugbyar och vandrarhem under de första åtta månaderna 2015.

ANNONS