Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/3

Ungerns största tidning nedstängd

Den regeringskritiska tidningen Népszabadság tvingades i helgen stoppa all utgivning. Den nya ägaren, som anses stå nära Ungerns premiärminister, hävdar att det är ett strikt affärsmässigt beslut. Men tidningens journalister menar att det inte är sanningen.

Under lördagen stängdes ungerska dagstidningen Népszabadság. Hemsidan slutade fungera och papperstidningen som hade skickats till tryck kom aldrig ut, skriver SVT Nyheter Kultur.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För bara någon månad sedan köptes den regeringskritiska tidningen upp av företaget Mediaworks, som anses stå premiärminister Viktor Orbán nära.

Den nya ägaren hävdar att det rör sig om ett strikt affärsmässigt beslut och att tidningen led av omfattande förluster.

För redaktionen på Népszabadság var nedläggningen en blixt från klar himmel. 

–  Ingen här visste någonting, säger Népszabadságs journalist Jozsef Spirk till The New York Times.

– Vi är i chock. De vill förstås försöka framställa detta som ett affärsmässigt beslut, men det är inte sanningen, säger en annan av journalisterna till AFP:s nyhetsbyrå.

Nu kräver Mediaworks att Népszabadság ska presentera en nya affärsmodell innan de får fortsätta sin verksamhet. 

Mest läst