Trumps order till Nasa: Skicka människor till rymden

Under tisdagen undertecknade USA:s president Donald Trump en lag som uppdaterar rymdstyrelsen Nasas uppdrag, rapporterar Time Magazine. Det nya målet är att under de kommande årtiondena fokusera på att försöka ta sig ännu längre ut i rymden än vad man har gjort tidigare - och att skicka ut fler astronauter på rymdfärder. I samband med detta höjdes Nasasbudget kraftigt till 19,5 miljarder dollar.

– Under nästan sex decennier har Nasa inspirerat miljontals amerikaner att föreställa sig de avlägsna världar som finns, och en bättre framtid här på jorden, sa Trump tidigare i veckan.

Han fortsatte med:

– Jag är väldigt glad över att underteckna det här lagförslaget. Det är längesedan som ett förslag som detta undertecknades, som visar att Nasa:s huvuduppgift är viktigt: människans utforskning av rymden, rymdvetenskap och teknik.

Enhällig politisk enighet

Med sig hade han en politisk enighet han annars kan se sig i stjärnorna efter. Både republikaner och demokrater i senaten och representanthuset stod enhälligt bakom lagen, som bland annat handlar om att Nasa ska försöka klara "en bemannad mission till Mars under 2030-talet". Ett annat projekt är att fortsätta arbetet med att bygga rymdfarkosten Orion, som beskrivits som den mest kraftfulla hittills, och som ska kunna ta människor längre ut i rymden än tidigare.

Trump hyllade de tidigare amerikanska astronauternas "heroiska roll", och skrev på Twitter:

"Med den här lagen stödjer vi @Nasas forskare, ingenjörer och astronauter i deras jakt på upptäckter!"

Nya exoplaneter hittade

Bara för några veckor sedan meddelade Nasa att man upptäckt sju nya exoplaneter utanför vårt eget solsystem. Tre av planeterna verkade, enligt forskare på Nasa, ha gynsamma förutsättningar för vattenoceaner där liv skulle kunna uppstå.

Och det slutar inte där. Den relativa närheten, runt 40 ljusår från jorden, gör att forskare har gott hopp om att med teleskop kunna undersöka de nyupptäckta planeternas atmosfär i jakten på kemiska tecken på biologisk aktivitet.

– Vi har tagit ett viktigt steg mot att finna liv där ute. Tills nu tror jag inte att vi har haft de rätta planeterna för att ta reda på det. Nu har vi rätt mål, sa Amaury Triaud vid Cambridge University och en av forskarna bakom genombrottet då.