Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

171031-usaryssfacebook-555880_se.gp_1.jpg
Omkring 80 000 inlägg publicerades på Facebook av Rysslandsbaserade aktörer, över en tvåårsperiod, i ett försök att påverka amerikansk politik. Arkivbild.

Stor spridning av ryssmaterial

Omkring 126 miljoner amerikaner kan ha nåtts av inlägg på Facebook från ryska aktörer som försökt påverka det amerikanska valet. Även spridningen på Twitter är betydligt mer omfattande än vad som tidigare rapporterats.

Facebook säger att Rysslandsbaserade aktörer publicerade omkring 80 000 inlägg på det sociala nätverket över en tvåårsperiod, i ett försök att påverka amerikansk politik. Omkring 126 miljoner amerikaner kan ha sett inläggen under den tidsperioden, enligt bolaget.

Facebook gav detaljer om spridningen av de ryska inläggen i ett skriftligt vittnesmål som amerikanska kongressledamöter tagit del av.

Fler Twitter-konton

Chefer från Facebook, Twitter och Google ska frågas ut av tre kongressutskott i veckan om påstådda ryska försök att sprida felaktiga uppgifter via sociala medier månaderna före och efter förra årets presidentval.

Twitter har hittat 2 752 konton som är kopplade till de ryska aktörerna, enligt en källa som tagit del av ett skriftligt vittnesmål från bolaget. Twitters uppskattning är en kraftig ökning från de 201 konton som det rapporterades om i september.

Google, som ägs av Alphabet Inc, säger i ett uttalande att det har hittats annonser kopplade till Ryssland till ett värde av motsvarande närmare 40 000 svenska kronor i anslutning till valet ifjol och att företaget ska bygga upp en databas med valannonser.

Den ryska regeringen förnekar att de försökt påverka valet, där republikanen Donald Trump besegrade demokraten Hillary Clinton.

Splittrande budskap

De 80 000 inläggen som postats på Facebook är bara en mycket liten del av innehållet på den sociala nätverkstjänsten, och motsvarar ett inlägg på 23 000, säger Colin Stretch, jurist på Facebook, i ett skriftligt uttalande.

Han skriver att inläggen går emot Facebooks användarvillkor och att företaget är fast beslutet om att göra allt de kan "för att ta itu med detta nya hot".

Inläggen publicerades mellan juni 2015 och augusti 2017 och de flesta fokuserade på splittrande sociala och politiska budskap så som rasrelationer och vapenlagar, enligt Facebook.

Mest läst