Mark Zuckerberg, Facebooks grundare gick i november ut med ett uttalande om att fejkade nyheter sprids via nätverket. Nu står det klart hur Facebook vill komma åt problemet. Arkivbild: TT
Mark Zuckerberg, Facebooks grundare gick i november ut med ett uttalande om att fejkade nyheter sprids via nätverket. Nu står det klart hur Facebook vill komma åt problemet. Arkivbild: TT

Så ska Facebook stoppa fejkade nyheter

För att komma till rätta med problemet att påhittade nyheter tar Facebook hjälp av - journalister. Användare ska flagga texter de tycker är "tveksamma", sedan får etablerade journalister avgöra.

ANNONS
|

Nu står det klart hur Facebook ska stoppa fejkade nyheter att spridas via det sociala nätverket. Tveksamma artiklar ska flaggas och granskas av journalister, skriver Facebook i ett pressmeddelande. Enligt Reuters kommer nyhetsbolagen Associated Press och ABC News samt den faktagranskande organisationen Snopes bistå med granskningarna.

Enligt pressmeddelandet framgår vikten av att de berättelser som syns på Facebook ska vara äkta och meningsfulla.

"Vi är glada över denna utveckling, men vi vet att det finns mer att göra. Vi kommer att fortsätta att arbeta på detta problem så länge som det tar att få det rätt" skriver de bland annat i pressmeddelandet.

ANNONS

LÄS MER: Facebook vill strypa fejknyheter

Facebook vill också göra det enklare att rapportera att artiklar kan vara falska. Den som sedan sprider en "flaggad" nyhet får upp en varning om att texten flaggats som potentiellt påhittad.

Enligt Facebook sprids fejkade nyheter främst av finansiella skäl, som så kallad spam.

LÄS MER: Facebook tänker inte registrera muslimer åt Trump

Startskottet för arbetet med att fejkade nyheter att spridas via Facebook kom efterkritiken om hur de påverkat valet i USA. I november meddelade både Facebook och Google att de tänkte agera för att stoppa spridningen.

Mindre än en procent

Facebooks grundare Mark Zuckerberg förnekade först att fejknyheter är ett problem för de sociala nätverket, då de utgör mindre än en procent av det totala innehållet på det sociala nätverket.

Kort därefter gick Facebook ut med att de tänker stänga ute sajter som sprider falska nyheter från reklamintäkter. Facebook sa i november att att sajter som sprider falska nyheter inte ska tillåtas använda Facebooks populära annonsnätverk Audience Network. På samma sätt tänker Google förhindra att Googleannonser publiceras på sajter som inte håller sig till sanningen.

ANNONS