Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nasa: Solvindar blåser bort Mars atmosfär

Vid en presskonferens på torsdagskvällen avslöjade Nasa att man har bevis för att solvinden är orsaken till att Mars i dag är en kall och torr ökenvärld.

I slutet på september berättade Nasa att det med största sannolikhet finns flytande vatten på Mars.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu är det dags för nästa stora avslöjande. På torsdagskvällen höll Nasa en presskonferens där man presenterade nya rön om vad som har hänt med Mars atmosfär.

Det är rymdsonden Maven (Mars atmosphere and volatile evolution) som ligger i omloppsbana runt Mars och som har levererat ny information om den röda planeten och orsakerna till den stora förvandling som planeten har genomgått under de senaste miljarderna år.

Från våtvarm till kall öken

En gång i tiden hade Mars en mycket tjockare atmosfär än i dag. Det var varmare och det fanns hav på ytan. Mavens mätningar visar att solvinden successivt har tömt Mars atmosfär. För tillfället förlorar Mars cirka 100 gram atmosfär i sekunden. Om några miljarder år är atmosfären sannolikt helt borta.

- Det är som att stjäla några mynt från en kassaapparat varje dag, i det långa loppet blir förlusten betydande, säger Bruce Jakosky vid University of Colorado, Boulder i ett pressmeddelande från Nasa.

Upptäckten gjordes när Maven iakttog hur solstormar (kraftiga utbrott av solvind) slog mot planeten i mars i år.

- Vi har sett att den atmosfäriska erosionen ökar betydligt under solstormar, så vi tror att bortfallet var mycket högre för miljarder år sedan, när solen var ung och mer aktiv, säger Bruce Jakosky.

Jorden då?

Frågan är förstås om jordens atmosfär också riskerar att blåsa bort någon gång. Forskarna ger lugnande svar. Så länge vi har starka, skyddande magnetfält är det ingen fara.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.