Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/14

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

NASA har hittat 7 nya planeter - liknar jorden

Under en presskonferens presenterade amerikanska NASA en rekordupptäckt: 7 nya planeter - tre liknar jorden.

NASA har upptäckt totalt 7 nya planeter i utanför vårt solsystem, tre av dem liknar vår jord. De tre planeterna som ska likna jorden befinner sig ungefär 39 ljusår bort.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Upptäckten och nyheten presenterade NASA via sin egen hemsida genom sin egen TV-kanal där de höll en presskonferens.

Tre planeter liknar jorden

Det är NASA:s teleskop Spitcer Space som har gjort den makalösa upptäckten av planeterna. De 7 planeterna befinner sig runt en sval stjärna som heter TRAPPIST-1. Teleskopet upptäckte något NASA kallar "steniga världar" och tre av dem befinner sig i en zon där klimatet liknar jordens. Det finns också en möjlighet till att det finns vatten på alla 7 planeter.

- Detta är något jag aldrig kunde förvänta mig. Det är bortom allt jag kunnat drömma om, säger Nikole Lewis, forskare vid Space Telescope Science Institute.

Planeterna är minst en halv miljard år gamla.

Man kan se planeterna från himlen

Alla de 7 TRAPPIST-1-planeterna ligger väldigt nära varandra. Skulle man befinna sig på en av planeterna skulle man kunna se de andra planeterna på himlen.

2018 kommer NASA lansera ett nytt teleskop som kommer kunna visa mer av det nya TRAPPIST-1-solsystemet. Bland annat kommer det kunna se om det finns vatten på planeterna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.