Jeanette Gustafsdotter, vd Tidningsutgivarna. Arkivbild.
Jeanette Gustafsdotter, vd Tidningsutgivarna. Arkivbild.

Länkavgiften: Nödvändig förändring

Åsikterna går isär gällande förslaget om en modernisering av EU:s upphovsrättsregler, som EU-parlamentet röstade igenom under onsdagen. Tidningsutgivarna (TU) anser att förändringen är nödvändig – Sveriges konsumenter menar att det är privatpersoner som får ta smällen.

ANNONS
|

Lagstiftningen har inte hängt med, hävdar Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen Tidningsutgivarna, som är positiv till lagförslaget om moderniserade upphovsrättsregler.

Det viktigaste enligt henne är artikel 11 – den del av förslaget som innebär att digitala plattformar måste betala för att kunna sprida vidare upphovsskyddat material.

- Det här är jätteviktigt, för som det ser ut i dag kan till exempel Google använda material från tidningar och tidsskrifter utan att betala – trots att de får en stor del av annonsintäkterna. Det mesta går till de här plattformarna, och i långa loppet får tidningar och tidsskrifter lägga ner.

ANNONS

"Ett missförstånd"

Att det ska handla om någon form av länkskatt är ett missförstånd, hävdar Gustafsdotter. Ett missförstånd som härrör från den intensiva lobbyverksamhet som de amerikanska IT-jättarna bedriver.

- Det här handlar bara om kommersiell verksamhet. När det gäller enskilda personer kommer det absolut vara fortsatt tillåtet att länka, det där är ett missförstånd i debatten, säger hon.

Sveriges konsumenter är inte lika positiva.

- Det är en olycklig utveckling. Som jag ser det är det här en konflikt mellan upphovsrättsinnehavare och de här stora plattformarna som Youtube och Facebook. Det handlar inte om konsumenter, men det är de som hamnar i kläm och det är tråkigt, säger Sinan Akdag, digitalexpert på Sveriges konsumenter.

De är särskilt kritiska mot artikel 13 som ställer krav på plattformar att stoppa uppladdningen av upphovsrättsskyddat material – eller riskera höga böter. Större plattformar kommer inte kunna sköta detta manuellt, utan behöver använda så kallade automatiska uppladdningsfilter.

ANNONS

Långsiktiga effekter

Risken är att det blir extremt svårt för konsumenter att ladda upp innehåll även om intentionen inte är att bryta mot någon upphovsrätt, hävdar konsumentorganisationen.

- Om du till exempel filmar ett seminarium där det hörs en låt i bakgrunden, då kommer det att tolkas som att du använder en låt som inte får användas, och då kommer det här filtret att reagera på det, säger Akdag.

- De långsiktiga effekterna blir att det internet som vi känner i dag, och som innebär den här enorma friheten av att kunna dela med sig av olika innehåll, inte kommer att se likadant ut i framtiden.

TT

ANNONS