Kryssningsavgaser upprör i Bergen

Motsvarande 13 000 dieselbilar som står på tomgång dygnet runt. Så mycket avgaser kan spruta ut från ett stort kryssningsfartyg. Inför inledningen av årets säsong vaknar debatten i Bergen, som är mest utsatt i Norge.

ANNONS
|

I år väntas 300 kryssningsfartyg anlöpa den västnorska staden. Skeppen är som hela småstäder, eldade med diesel. Totalt väntas uppemot 7000 ton bränsle gå åt när fartygen ligger vid kaj i år, skriver Bergens Tidende.

Forskaren Tobias Wolf-Grosse säger till tidningen att fina sommardagar är det dessutom stor risk att avgaserna blåser både mot land och nära marken, i stället för upp i luften bort från befolkade trakter.

Sju procent av sjöfartens klimatfarliga gasutsläpp sker vid kaj, säger Nils Kristian Nakstad vid miljömyndigheten Enova till tidningen. Ett sätt att råda bot på detta är att ansluta fartygen till elnätet när de ligger still. Men många hamnar tycker att det kostar mer än det smakar.

ANNONS

- Landström för kryssningsfartyg kräver stora investeringar eftersom dessa skepp ofta har mycket stora effektbehov. Samtidigt är den totala brukstiden för kryssningskajerna under året liten, säger Nakstad.

Även katalysatorer och mer användning av flytande naturgas som bränsle kan reducera utsläppen.

Kryssningssäsongen i norra Europa sträcker sig över sommarhalvåret. Under vintern skickas samma fartyg över till Karibien för trafik där, eller går på kvartalslånga kryssningar jorden runt.

TT

ANNONS