Kan du gissa vilket som är världens största ölmärke?

Carlsberg? Guinness? Stella Artois? Nej, ingen av dessa stora ölmärken platsar här. Den tredje onsdagen i juli är "ölets dag", men vi lovar att du lär få problem att gissa vilket som är världens största ölmärke. Klicka dig igenom bildspelet ovan eller förbi reklamfilmerna nedan – för att se vilket ölmärke som är planetens största!

ANNONS
|

Så vilka ölmärken är störst i världen? Business Insider gjorde tidigare i år en sammanställning av data från Euromonitor på vilka bryggerier internationellt som är de största märkena, för närvarande. Listan förändras från år till år då de största bryggeriföretagen köper upp nya bryggerier och därmed vinner marknadsandelar, men även baserat på hur konsumenter förändrar sitt beteende.

Exempelvis har kinesernas växande törst för alkoholhaltiga drycker – och däribland öl naturligtvis – förändrat maktbalansen för ölbryggerierna. I dag har många stora ölmärken i väst svårt att ta sig in på topp 10-lista på företagen med störst marknadsandel i öl-världen (som förväntas ha en försäljning på hela 688.4 miljarder US-dollar till 2020), medan listan har inte mindre än fyra ölmärken vars ursprung finns i Kina. Totalt har dessa tio ölmärken drygt 22 procent av den internationella ölmarknaden.

ANNONS

Här är Business Insiders lista på de tio största bryggerierna i världen:

10. Coors Light (1,3 procent av världsmarknaden).

Jean Claude Van Damme är ju annars under senare år mest känd för att ha gjort en prisbelönt och uppmärksammad reklamfilm för Volvo Trucks, men har även en i Sverige mindre känd reklamsuccé (i alla fall sett till vad olika humorsajter uppskattar) med sina reklamfilmer för den kanadensisk-amerikanskaöljätten (Ja, Coors gick ihop med Molson och har huvudkontor i bägge länderna sedan dess), som går in på en tionde plats bland världens största ölbryggerier. Ölet då? Ja, det är väl mest känt för att vara blaskig lager...

9. Brahma (1,5 procent av världsmarknaden).

Brasiliens favorit, återigen en ljus lager. Rankas som minst sagt medelmåttig av dryckesälskarna på ölsajten Beeradvocate. Bryggeriet grundades redan 1888 och är ett av de största varumärkena i Anheuser-Busch InBevs portfolio, företaget som är en superjätte på öl och bedöms ha ungefär 25 procent av den totala öl-världsmarknaden. I dag har man ett 15-tal olika varianter på sin öl och deras största marknad är i hemlandet Brasilien.

8. Harbin beer (1,5 procent av världsmarknaden).

Harbin har kinesiska rötter, är störst i Kina, men även detta märke ägs av öljätten Anheuser-Busch InBev, ett ägarbyte som blev av sedan det anrika bryggeriet listades på Hong Kong-börsen. Harbins största marknad finns i Kina, framför allt nordöstra Kina därifrån företaget härstammar, men försöker i dag att ta sig ut på världsmarknaden genom att få till försäljning genom Asiatiska mataffärer i olika länder. 2013 gjorde NBA-stjärnan Shaquille O'Neal en av sin karriärs största skådespelarinsatser när han sållade sig till listan av stjärnor som gjort reklam för öljättar...

ANNONS

7. Heineken (1,5 procent av världsmarknaden).

Äger över 150 bryggerier runt om i världen och är sedan 1927 hovleverantör av öl (!) till det nederländska kungahuset. Företaget grundades redan 1860-talet och det tysk-franska kriget 1870-1871 som gjorde att importen av bayersk öl minskade kraftigt banade väg för Heineken att vinna hemmamarknaden och börja sin resa som ett av Europas ledande bryggerier. Heineken har genom åren stått för en serie av väldigt uppmärksammade reklamfilmer, särskilt här i Sverige då Europa är en viktig marknad för det holländska bolaget, här en klassiker som vevats i Sverige, med Vänner-stjärnan Jennifer Aniston...

6. Yanjing beer (1,9 procent av världsmarknaden).

Enligt Business Insider är detta är så nära en Kinesisk hovleverantör det går att komma, då ölet fått stämpeln som "Kinas officiella öl" och har serverats i folkets hall vid Himmelska fridens Torg. Många i Västvärlden verkar ha fått sin Yanjing serverad i samband med en kinamatsbuffé, sett till recensionerna hos RateBeer i alla fall.

5. Skol (2,1 procent av världsmarknaden).

På 1960-talet gick fyra bryggerier ihop och skapade ett internationellt ölmärke tillsammans. Här kommer Sveriges enda bidrag in på den här listan, eftersom dåvarande Göteborgs stolthet Pripps (I dag ägt av danska Carlsberg) tillsammans med Labatt från Kanada, Allied Breweries från England och Unibra från Belgien skapade denna öl 1964. I dag ägs den däremot av ingen mindre än...världens största dryckesföretag, Anheuser-Busch InBev. Ölet har sina starka försäljningsfästen i Brasilien, Turkiet, stora delar av Asien – men är ovanligt i de grundande företagens hemländer.

ANNONS

4. Budwiser (2,3 procent av världsmarknaden).

Budweiser (läs mer om namnbråket med originalet Budweiser Budwar här) är som ni säkert vet en riktig storsäljare i USA. Med rötterna i USA (amerikanskägt 1876 till 2008) har de bland annat för närvarande en kampanj där ölet helt sonika har döpts om på burken/flaskan till America". Ja, ska man skratta eller gråta? Blaskig lager är naturligtvis melodin för att hamna på topplistan – precis som samtliga andra öl här ovan – och slänger man in lite amerikansk nationalism i det, så förstår nog många varför den är framgångsrik. Att Helen Mirren gjorde Super Bowl-reklamen för ölmärket i år visar väl även den Émile Zolas clichéartade devis "allt går att köpa" har viss sanning i sig. Till och med en brittisk Oscarsbelönad skådis...

3. Bud Light (2,5 procent av världsmarknaden).

En lillebror till Budweiser "född" 1982, mer lite mindre alkohol i och – om ens möjligt – mindre smak och socker rent allmänt. Förra årets Superbowl-reklam exempelvis där Arnold Schwarzenegger med flera stjärnor var med var bara en av en rad väldigt påkostade och uppmärksammade reklamfilmer för ölmärket...

2. Tsingtao (2,8 procent av världsmarknaden).

Vem har inte testat en Tsingtao när man besökt sin lokala kinakrog? Den serveras ofta i stora flaskor och enligt Business Insider även med ett glas is i Kina. Namnet har inspirerats efter orten Qingdao och märket grundades en gång i tiden av tyska emigranter i Hong Kong. Tsingtao växer stadigt på världsmarknaden under det senaste decenniet och säljs nu i stora delar av världen och bedöms av många vara det kinesiska öl som är mest välkänt även i Europa.

ANNONS

1. Snow (5,4 procent av världsmarknaden).

Det billiga priset har gjort Snow en supersuccé på den kinesiska marknaden. En liter öl kostar ungefär 1 dollar, vilket även till stor del förklarar dess popularitet. Sedan starten så sent som 1993 har märket kommit upp i 90 bryggerier runt om i Kina. Kolla den här goa australiensarens recension av världens största öl, så förstår ni vad det här är för slags öl...

ANNONS