Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Jehovas vittnens nya knep när folk inte öppnar

Vanligtvis brukar den kristna rörelsen Jehovas vittnen knacka på folks dörrar för att sprida sitt budskap. I Danmark har medlemmarna nu även börjat försöka nå fram till folks mobiltelefoner. Metoden kan ha spritt sig till Sverige, enligt uppgifter till GP.

Det kristna samfundet Jehovas vittnen är kände för att använda sig av dörrknackning som metod för att sprida sitt budskap. Medlemmarna får i uppgift att missionera genom att knacka på hos icke-medlemmar med förhoppningen att bli inbjudna för ett samtal om sin tro.

I Danmark har samfundet nyligen utvecklat sina metoder och skickar numera sms till människor som inte är hemma när de knackar på dörren.

Ett sådant sms kan till exempel innehålla en inbjudan att "Ta del av Bibelns recept på lycka", skriver danska tidningen BT.

"Svårare att få komma hem till folk"

Orsaken till den nya metoden är att försöken att rekrytera medlemmar på det traditionella sättet har blivit mycket mindre framgångsrikt med åren. 

– Vi gör detta eftersom det ibland är svårt att få komma hem till folk. Människor blir mer och mer upptagna. De jobbar mer, de rör sig mer ute på caféer, studerar mer och så vidare, säger Dag-Erik Kristoffersen, talesperson för Jehovas vittnen i Danmark, till BT.

Medlemmarna brukar försöka ringa i första hand. Men får de inget svar skickas ett sms för att förklara ärendet och informera om Jehovas vittnen. 

Enligt uppgifter till GP har metoden även förekommit i Sverige. När personen inte varit hemma har det istället skickats ett sms till personen där dörrknackaren presenterade sig och framförde sitt budskap. 

Inga planer på sociala medier

Jehovas vittnen försöker på flera sätt anpassa sig till den digitala utvecklingen. För smarta telefoner har det tagits fram fler appar som bland annat samlar samfundets texter och översätter dem till olika språk. 

Från att ha fokuserat mest på dörrknackning, affischer och föreläsningar, har organisationen på senare år börjat marknadsföra sig mer på internet. Sociala medier verkar dock ännu inte ha funnit en plats bland Jehovas vittnens verktyg för att nå ut. Åtminstone inte inom samfundets danska gren. 

– Vi har inga planer på att använda den sortens medier för tillfället. Men vi vet ju aldrig vad framtiden för med sig, eftersom så mycket nytt händer hela tiden. Vi känner däremot inte att det är något vi måste börja med omedelbart, säger Dag-Erik Kristoffersen.

 

GP har sökt Jehovas vittnen i Sverige för att ta reda på om de också använder sig av sms för att sprida sitt budskap, men samfundets svenska organisation har inte återkommit med ett svar.

 

Mest läst