Det var vid 11-tiden på fredagen somhelikoptern lyfte från Statoils ojeplattformGullfaks B i Nordsjön med elva passagerare - samtliga anställda vid plattformen –och två besättningsmän ombord. Målet var att man skulle landa strax efter 12 på Flesland, Bergens flygplats. Men så blev det inte, utan strax innan klockan helikoptern skulle ha landat larmades polisen om en krasch vid ön Turöy vid norska kusten, nordväst om Bergen.
LÄS MER: 13 döda i helikopterkrasch
Senare under fredagen stod det klart att ingen ombord överlevt kraschen, och under fredag och lördagbärgades vraket från helikoptern som hittats på sex-sju meters djup i vattnet. Helikopterns rotorblad hittades på land, och vittnen kunde se hur det lossnade innan kraschen.
Under söndagmorgonen höll polisen en presskonferens om status i arbetet med helikopterkraschen. Enligt VG, Verdens Gang, arbetar just nu30 personer med att identifiera de omkomna. Senare i eftermiddag ellerikväll hoppas man kunna vara klar mednågra av de tretton som blev offer vid kraschen på fredagen.
Tolv män och en kvinna miste liveti olyckan. Kvinnan var 32 år gammal. Hon var från Norge, liksom tio av männen som är i åldrarna 35 till 60. En 44-årig man från Italien och en 41-årig britt omkom också vid olyckan, enligt VG.
På söndagsförmiddagen fickanhöriga och sörjandebesöka olycksplatsen. Tillsammans med polis och representanter från Statoil fördes de med båt till platsen, och lite innan klockan 12 idag stod de samlade på däck, där några av dem hedrade offren genom att lägga ner blommor i havet. Det rapporterar Bergens Tidende.
Idag ska en miniubåt söka avhaveriplatsen, som stått under bevakning inatt.
– Vi ska finsöka flera holmar kring själva haveriplatsen, och vi ska göra samma sak i terrängen där rotorbladet hittades. Det finns en del vrakdelar där, säger stabschef Gustav Landro under presskonferensen, skriver VG.
Hur lång tid arbetet kommer ta är polisen inte säkra på ännu. Försvaret bistår dem i arbetet. Än så länge har det inte gjorts några fynd som förklarar varför helikoptern kraschade vid lunchtid på fredagen. Igår skickades färdskrivaren och ljudupptagningar från fordonettill England för analys.
– Vi hoppas givetvis att det finnsmycket och användbar data som kan ge oss svar. Normalt tar det några dagar för den måste torka först, säger William Bertheussen, presskontakt för Haverikommissionen, till NTB enligt VG.