Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Google utreder misstänkt rysk påverkan via bolagets plattformar under det amerikanska presidentvalet. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Google utreder rysspåverkan vid presidentval

Ryssland utnyttjade även internetjätten Googles plattformar i syfte att påverka det amerikanska presidentvalet 2016, uppger källor med kännedom om bolagets utredning för The Washington Post.

Tiotusentals dollar användes för att annonsera via Youtube, Gmail, Googles sökmotor och andra Google-produkter, rapporterar tidningen. Men annonseringen tycks inte ha genomförts av samma Kreml-anknutna organisation som genomfört liknande aktioner via Facebook. Det antyder att de misstänkta ryska försöken att påverka valet kan ha varit mer ofattande än tidigare känt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Google ska nu inleda en mer omfattande utredning.

"Vi kommer att ta ett bredare grepp för att undersöka försök att missbruka våra system, i samverkan med utredare och andra företag, och kommer att vara behjälpliga i pågående utredningar", skriver Google i ett uttalande enligt nyhetsbyrån AP.

Tidigare har Google meddelat att det inte funnits några bevis för att Ryssland använt sig av företagets tjänster för att påverka valet.

Efter avslöjandet ska även Microsoft undersöka om Ryssland köpt valannonser på sökmotorn Bing och andra plattformar och produkter kopplade till jätten, uppger bolaget enligt Reuters.

Utöver Facebook och Google har Twitter rapporterat om rysk aktivitet i samband med presidentvalet.

Den amerikanska kongressen driver flera utredningar om rysk inblandning i valet, bland annat genom att sprida propaganda i syfte att gynna dåvarande presidentkandidaten Donald Trump.

Den särskilda åklagaren, och före detta FBI-chefen, Robert Mueller utreder samtidigt misstänkta kopplingar mellan delar av Trump-kampanjen och Ryssland.