Stora skogsområden har förstörts av bränder i södra Frankrike, bland annat på Korsika.
Stora skogsområden har förstörts av bränder i södra Frankrike, bland annat på Korsika.

Flera hundra evakuerade i franska bränder

Stora skogsområden har förstörts av bränder i södra Frankrike. Hundratals har tvingats lämna sina hem och sex brandmän har skadats.

ANNONS
|

Bränder härjar på flera platser i Provence och på Korsika och fler än tvåhundra hushåll har fått lämna sina hem. 2000 brandmän och 19 flygplan och helikoptrar har satts in för att hejda bränderna. Frankrike har även begärt två vattenbombande flygplan från EU. Ovanligt höga temperaturer och vindar försvårar släckningsarbetet.

Den största branden har rasat på Korsika, där lågorna svept över sammanlagt 1800 hektar. Branden har förstört ett sågverk och tio fordon och boende har evakuerats.

Bränder på fastlandet

Även på fastlandet rasar flera bränder och hundratals har tvingats lämna sina hem. 800 hektar skog runt Luberon i Vaucluse, norr om Marseille, har eldhärjats. Vid samhället Bastidonne har runt 800 hektar skog slukats av lågorna. I Var öster om Marseille har sex brandmän skadats och tre brandbilar förstörts, enligt radiokanalen France Info.

ANNONS

Många bränder rasar även längs franska rivieran, där fyra brandmän skadats. I staden Carros norr om Nice förstördes fordon och byggnader och i Gigaro, nära turistorten Saint-Tropez, har omkring 200 hektar eldhärjats.

Väldigt komplicerade

Bo Andersson är brandingenjör på MSB, och har tidigare besökt Italien och Frankrike för att se hur man där arbetar med skogsbränder.

Han säger att vegetationen, med en kombination av buskar och träd, under torrperioder gör att bränder får en väldig energi och brinner kraftigt. Topografin är också komplicerad, med höga berg.

- Bergen är enormt jobbiga för brandpersonalen. Du måste kanske gå till fots upp och lägga begränsningslinjer, och sedan ska du ha vatten dit också.

Även vindarna försvårar släckningsarbetet. Mistralvinden torkar ut vegetationen och driver på skogsbränder, och turbulensen kan försvåra för flygplanen, enligt SMHI.

- De är ett jätteproblem. Det är de som gör att branden får en riktig fart. I Sverige har vi alltid möjlighet att koppa åt branden under natten (när vindarna normalt mojnar), men där är det ingen skillnad på natten, säger Andersson.

ANNONS

Varmare klimat

Samtidigt understryker han att länderna ligger i framkant när det gäller taktik, utrustning – i form av de flygplan som i farten kan fylla på vatten – och organisation och samarbete.

- Skogsbränderna i södra Europa kan vara väldigt komplicerade, det är därför det finns rejäla resurser.

I juni drabbades Portugal av massiva skogsbränder, där 62 personer omkom och dussintals skadades. Enligt Andersson får vi vänja oss vid stora skogsbränder på sina håll.

- Klimatet har ju blivit varmare. Under en tioårsperiod har vi sett sommartemperaturer på uppåt 50 och ingen nederbörd. Då blir man väldigt utsatt.

TT

Fakta: Skogsbränder

Skogsbränder i Sverige brukar normalt inte överstiga 20 kvadratkilometer. Branden i Västmanland 2014, som spred sig över ett område på 140 kvadratkilometer, var ett undantag. Det kan jämföras med den största av bränderna i Frankrike – den på Korsika – där 1800 hektar, det vill säga 18 kvadratkilometer, eldhärjats.

Den största skogsbranden i världen de senaste 200 åren var den som rasade längs Amurfloden på gränsen mellan Sibirien och Kina 1987. Den täckte ett område på nästan 73000 kvadratkilometer, nästan lika mycket som hela Svealand.

ANNONS