Inget samband mellan billigt och osäkert, enligt experten. Arkivbild.
Inget samband mellan billigt och osäkert, enligt experten. Arkivbild.

Experter: Lågprisflyg lika säkert

I vissa världsdelar störtar plan oftare än i andra, men det går inte att säga att det finns något samband med lågprisbolag. Flygsäkerhet är komplext och handlar om flygsäkerhetskultur både hos piloten och hos markanläggningen, enligt experter.

ANNONS
|

I västvärlden är det säkrast att flyga, enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

- Vi har tittat på lågprisbolag, men det finns inte några sådana enkla samband. I stället är säkerheten olika i olika regioner, säger han.

Staffan Söderberg, chef för sektionen för flygbolag på Transportstyrelsen, bekräftar att det inte finns några studier eller någon statistik som skulle tala för att just lågprisflygen är mer olycksdrabbade.

ANNONS

- Däremot kan man tolka statistik från FN:s flygorgan ICAO att utvecklingsländer har sämre statistik. I västvärlden är det ungefär lika i USA, Europa, Australien och Japan.

Säkerheten kan dock skilja på olika sträckor, men det har inget med prissättning att göra, förklarar Söderberg.

- Användning av underleverantörer kan också påverka, men det är inte kopplat direkt till lågprisflyg.

Svartlista över bolag

Om västvärlden används som utgångspunkt är det sex gånger högre risk att råka ut för något i Sydamerika, enligt Hans Kjäll. Den europeiska flygsäkerhetsorganisationen European Aviation Safety Agency (Easa) tar fram en svart lista över både regioner och flygbolag som inte är säkra.

- I Afrika är risken 10 till 15 gånger högre. Där finns länder som saknar infrastruktur för flygsäkerhet, som inte har flygsäkerhetsmyndigheter till exempel. Så länge de inte har det är det svårt, FN har försökt hjälpa till att skapa det, säger Kjäll.

ANNONS

I Asien är säkerheten högre i de östra delarna. Men undantaget är Indonesien, berättar han.

- När det gäller det här bolaget har det funnits på svarta listan. Men Lion Air togs bort från den listan för ett par år sedan.

- Indonesien har haft många olyckor på senare tid, säger Staffan Söderberg.

Oftast pilotens fel

Hans Kjäll förklarar att flygolyckor statistiskt till 80 procent orsakas av piloten och till 20 procent av markorganisationen. Men varje fel är unikt och därför är det viktigt att en ordentlig haveriutredning görs varje gång en incident inträffar.

Frågan är dock hur man själv ska tänka då man står i begrepp att boka en flygresa till fjärran länder.

- Om man åker till regioner med högre risk och bara gör en enstaka resa behöver man inte tänka på något. Riskökningen är så liten, som att vinna en massa miljoner på lotteri. Det är annorlunda om man åker ofta, exempelvis i jobbet. Då utsätter man sig för en större riskökning.

ANNONS

Stora flygbolag

TT: Var, eller på vilket flygbolag, skulle du aldrig sätta din fot?

- Jag kan nog sätta min fot överallt, men jag skulle undvika okända nykomlingar bland flygbolagen. Om jag skulle resa till en osäker region skulle jag välja ett bolag som är "flag carrier", det vill säga det största flygbolaget i landet, som SAS i Sverige eller Lufthansa i Tyskland. De har oftast längre erfarenhet och större tryck på sig att följa flygsäkerhetsreglerna.

Men flygsäkerhet är mycket komplext, konstaterar Kjäll. Det innefattar så många olika system och vart och ett kan ha avgörande betydelse om det vill sig illa.

- Men det går framåt. 2017 var ett av de hittills bästa flygsäkerhetsåren. Men i år har vi haft fyra–fem stora olyckor. Det svänger kraftigt.

TT

Fakta: Internationella regler

Flyget styrs av internationella regler. I Europa finns European Aviation Safety Agency, Easa, vars regler styr flyget här. I USA finns liknande regler. De bildar tillsammans utgångspunkt för flygsäkerheten i världen.

Easa tar fram en svart lista över både regioner och flygbolag som inte är säkra. Det aktuella flygbolaget Lion Air, vars plan störtade i havet under natten till måndagen, har stått på listan, men togs bort för ett par år sedan.

ANNONS