Öster om Sävedalen ligger ett stort naturområde som delar kommunen. Där hittar man Finngösaravinen – en plats som har debatterats i Partille i decennier.
2004 hölls en folkomröstning om en väg skulle dras genom ravinen för att förlänga Ugglumsleden ner till Göteborgsvägen.
Då sade väljarna nej men fjorton år senare lever frågan ändå vidare.
LÄS MER: Ecopark central i nya planen för Sävedalen
Röstade igenom Partille Eco Park
Under våren antog nämligen kommunfullmäktige ett program kallat Partille Eco Park. Det innehåller bland annat planer på bostäder, utbyggnad av gång- och cykelstråk och ett tillgängliggörande av naturen.
Men programmet innehåller också på nytt en väg genom Finnrösaravinen.
Under omröstningen i fullmäktige suddades blockgränserna ut då M, S och L var för.
SD, MP, C och V var emot.
KD ställde sig bakom delar av Partille Eco Park men sade nej till en högre bebyggelse i Vallhamra och även till vägen genom Finngösaravinen.
Klippte av sitt hår i ilska
Det antagna programmet har åter gjort vägen till en valfråga. Inför valet går det att hitta skyltar i området som lyder "Rädda Sävedalen" och där M, S och L är överkryssade.
LÄS MER: Naturskyddsföreningen rasar mot vägsatsningen i Partille
Under onsdagen höll även Naturskyddsföreningen en debatt där partierna fick diskutera frågan. Där blev det stundtals hetsigt.
– Jag klippte av mig håret i ilska på kommunfullmäktige. Jag sade att "håret växer ut men skogen kommer inte att växa tillbaka", sade Pia Sundh (MP) under debatten.
Hon berättade vidare att hon blev politiker under folkomröstningsåren, just på grund av Finngösa.
– Det är ganska länge sedan. Ännu finns inte någon väg men de håller fortfarande på och planerar.
Även för Centerpartiets förstanamn i kommunen, Anna Strand, har frågan varit viktig under lång tid och hon påpekade att Centern har varit konsekventa i sitt motstånd.
– Finngösaravinen är ett unikt och orört område som vi ska värna. Vi har inte så många sådana kvar i Partille. Vi är redan en av Sveriges mest tätbebyggda kommuner. Därför behöver vi vara väldigt varsamma när vi pratar om exploatering.
M: Vägen behövs för att minska bostadsbristen
Moderaten Marith Hesse är den som ska ta över den lokala partimanteln efter Partilles starke man, Stefan Svensson, som har suttit som kommunstyrelseordförande i nästan 20 år.
LÄS MER: Partilles starke man i snart 20 år
Till skillnad från sin allianskollega Anna Strand är hon för att vägen byggs.
– Den behövs för att avlasta de villagator som finns i Sävedalen och för att vi ska kunna fortsätta bygga bostäder. Vi har i dag ett enormt söktryck. Ungefär mellan 1 000 och 1 200 sökande per lägenhet i Partillebo, sade hon.
Socialdemokraten Eva Carlsson höll med och fyllde på med att säga hon även var kritisk till att man i debatten pratade om exploatering och bebyggelse i Finngösaravinen.
– Det handlar om en väg som man inte valde eller vågade bygga ut när man byggde södra Sävedalen. Vi har planerat en liten väg med låg hastighet, 40 har vi sagt för att minska buller, och den ska byggas så att den passar in i naturen, sade hon.
KD ifrågasatte trafiksituationen
Liberalerna påpekade att vägen också skulle gynna kollektivtrafiken medan Sverigedemokraterna gick emot och frågade om man inte istället kunde bygga en tunnel genom det närliggande berget.
Ett förslag som bara kort berördes av de andra deltagarna.
Kristdemokraternas representant Anders Midby ställde sig i sin tur tveksam till om det ens finns ett problem med trafiken i området.
– Det är vägen över Östra Sjukhuset som är riktigt trafikerad och den skulle inte påverkas. Vi ser helt enkelt inte ett behov av en väg genom Finngösaravinen, sade han.
Vänsterpartisten Katarina Lindström fortsatte motargumenten genom att fokusera på miljön.
– Vi riskerar att arter försvinner, att avrinningen av dagvattnet i Säveån riskerar att förorenas. Vi anser inte heller att vägen behövs om man inte ökar bebyggelsen i den utsträckning som man har planerat för, sade hon.
S och M fick försvara sig
När publiken släpptes in fick den ovanliga alliansen mellan Moderaterna och Socialdemokraterna försvara sin inställning.
Marith Hesse stod upp för partiets syn att vägen är viktig för trafiksituationen och för framtida bebyggelse.
– I dag består tre fjärdedelar av Partilles yta av natur. 60 procent är skyddad. När man hör delar av debatten kan man tro att hela Partille är bebyggt, men det är det inte.
Eva Carlsson ifrågasatte även om området egentligen är så skyddsvärt som det påstås.
– Jag har inget emot att göra ett naturreservat där det finns skyddsvärd natur, men där vägen är tänkt finns det inte så mycket och för det som finns får man göra kompensationsåtgärder.
Trots att Partille Eco Park redan har röstats igenom i fullmäktige kvarstår det flera steg innan det blir verklighet. Närmast väntas att planprogrammet ska brytas ner i detaljplaner. Först därefter kan det bli dags för byggnation om den politiska viljan fortfarande finns kvar.