Brounderhåll. En efter en ska de orangea kablarna som bär upp Tjörnbron plockas ned och ersättas. Bild: Anders Hofgren
Brounderhåll. En efter en ska de orangea kablarna som bär upp Tjörnbron plockas ned och ersättas. Bild: Anders Hofgren

Tjörnbrons kablar ska bytas ut

Nästa år utförs ett världsunikt projekt när de orangefärgade kablarna på Tjörnbron byts ut. Ett riskfyllt och utmanande uppdrag som dessutom ska ske nattetid.

|

Hur arbetet ska gå till är inte helt klart ännu. Då det aldrig gjorts förut måste nya metoder tas fram.

– När bron byggdes fanns stora kranar på plats men nu när vi går in i ett underhållsarbete måste vi lösa det utan dem för att inte störa trafiken. Vår tekniker har tagit fram en lösning där vi använder oss av brons pelare och skapar en platsbyggd kran. Nu sitter våra konstruktörer och räknar på detta och ser till att vi har med oss alla laster, säger Johan Söderberg, projektchef på Svevia som fått uppdraget av Trafikverket.

De karaktäristiska kablarna som är 64 till antalet är de som bär upp hela bron. I ett första skede ska 14 av dem bytas ut och 2025 ska samtliga vara ersatta.

Förutom att det är ett komplicerat arbete att byta kablarna är det också riskfyllt och måste utföras under stor tidspress då Tjörnbron är en viktig trafikled.

För att störa trafiken så lite som möjligt ska arbetet ske nattetid utanför sommarmånaderna. Väderförhållandena måste också vara i det närmaste perfekta. Det får inte blåsa mer än tio meter i sekunden och det får inte vara kallare än noll grader.

– Visst finns det risker. Dels handlar det om arbete på hög höjd och när vi väl gjort ett lyft så måste vi slutföra det för vi kan inte ha en kabel hängande 73 meter upp i luften. Vädret kan dessutom skifta snabbt, säger Johan Söderberg.

Tjörnbron invigdes 1981 och var en av de första i sitt slag. Den ersatte Almöbron som rasade året innan.