Kungsbacka satsar nu på fler laddplatser. "Vad glad jag blir, men det fortfarande en bit kvar till en stad som Östersund" säger elbilsföraren Krister Essvik.
Kungsbacka satsar nu på fler laddplatser. "Vad glad jag blir, men det fortfarande en bit kvar till en stad som Östersund" säger elbilsföraren Krister Essvik.

Kritik mot för få laddplatser i Kungsbacka

Allt fler svenskar väljer att köra elfordon. Men möjligheten att ladda på offentliga platser skiljer sig stort mellan olika kommuner. Krister Essvik är kritisk till det snåla utbudet av laddplatser i Kungsbacka.

ANNONS
|

I dag finns över 40 000 laddbara bilar i Sverige och cirka 4 000 publika laddpunkter. Men utbudet varierar kraftigt mellan kommuner. I centrala Kungsbacka finns nio laddpunkter, som alla kan använda, jämfört med 120 i Östersund som ligger på topp fem-listan i Sverige, enligt sajten laddinfra.se. Även Göteborg hamnar högt med 186 laddpunkter.

Det finns inga direkta krav på kommunerna att bygga ut ladd-infrastruktur. I många fall görs det i stället av företag som exempelvis energibolag. Bilföretaget Tesla har också satt upp egna laddstationer.

– Det finns ingen statlig styrning men det finns statligt bidrag att söka genom Klimatklivet, och det är skillnad hur aktiva kommunerna är och vilket intresse som finns lokalt, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten, som på uppdrag av regeringen är nationell samordnare för laddinfrastruktur.

ANNONS

I Kungsbacka har kommunen hittills inte byggt en enda publik laddplats. Krister Essvik, som sedan ett år tillbaka kör en laddhybrid, anser att kommunen borde göra mer för att främja utbyggnaden.

– Jag bor i ett nybyggt område i Kolla, men kommunen har inte krävt att byggbolagen ska sätta upp laddstationer här. Jag tycker att det är konstigt, många i Kungsbacka kör elbil men inget händer.

Själv laddar Krister Essvik sin bil på jobbet och hemma, eftersom han bor på bottenvåningen och kan dra ut en sladd på gatan. Därmed kan han köra fram och tillbaka till jobbet i Partille på el.

– Men fanns det fler publika laddstationer tror jag att det skulle motivera fler att köpa elbil.

Inom kort kommer det också att bli så. Kungsbacka kommun planerar totalt 17 nya laddplatser på fem ställen i centrum, bland annat vid Kungsbacka station och intill Elof Lindälvsgymnasiet.

– De skulle ha varit igång redan i september, men projektet har försenats på grund av problem med kabeldragningar och leverantörer. Nu ska de vara på plats innan årsskiftet, säger Karl Lundgren, chef på tekniska förvaltningen.

Varför har kommunen inte satsat på det här tidigare?

ANNONS

– Det fanns en förväntan om att det skulle lösas genom att fastighetsbolag skulle bygga, men det har inte skett.

Enligt kommunalrådet Fredrik Hansson (C) ställer Kungsbacka kommun nu också krav på att det ska finnas laddstationer i nya bostadsområden.

– Utvecklingen har gått snabbt de sista åren och nu är det viktigt att vi har med det här i kommande projekt.

Fakta: Att ladda elbilar

  1. Normalladdning sker exempelvis i hemmet eller på arbetsplats. Att ladda bilen fullt med normalladdning tar mellan två och åtta timmar med en effekt på upp till 7,4 kW.
  2. Snabbladdning sker vid så kallade snabbladdningsstationer som exempelvis finns utmed motorvägar. Laddningen görs på 20-30 minuter med en effekt över 22 kW.
  3. Forskning visar att huvuddelen av laddningen, ungefär 80-90 procent, sker vid icke publika parkeringsplatser.

Källa: Energimyndigheten

ANNONS