Mölndals stad vill minska bilberoendet genom att tillåta få parkeringar till de nya lägenheterna i stadskärnan. Bild: Martina Liljedahl
Mölndals stad vill minska bilberoendet genom att tillåta få parkeringar till de nya lägenheterna i stadskärnan. Bild: Martina Liljedahl

Färre parkeringar till bostäder i centrum

En egen parkeringsplats är ingen självklarhet för dem som de kommande åren flyttar in i kranskommunernas centrum. I Mölndal beräknas endast var femte boende ha bil.

ANNONS
|

Närheten till Göteborg och god tillgång till kollektivtrafik bidrar till bedömningen. Därigenom ska det räcka med 0,2 parkeringsplatser per lägenhet under 55 kvadratmeter i de bostadshus som nu byggs i Mölndals innerstad. För större lägenheter beräknas 0,65 platser per lägenhet.

Parkeringsbehovet har egentligen bedömts som större men erfarenheter från liknande centrumprojekt är att bilinnehavet bland de som väntas bosätta sig i enrummare och små tvårummare är mycket lågt. Dessutom räknar kommunen med att många parkeringar samutnyttjas av de som shoppar arbetar och bor i området.

– Det här är ett stort steg i Mölndal, Mölndalspolitikerna har generellt varit väldigt måna om bilinnehavet och möjlighet att parkera. Vi har haft en gammal p-norm från 80-talet som gällde till 2016 men insett att den börjat bli föråldrad, säger mark- och exploateringschefen Johan Gerremo.

ANNONS

Han påpekar att det också finns ett incitament för byggbolagen att minska parkeringarna.

– Kostnaden. Att bygga p-plaster är nästan bara en förlustaffär. Men vi ser också att folk prioriterar annorlunda när man bor i tätbebyggda områden, säger han.

I Kungälv har det nya bostadsområdet Kongahälla mellan E6 och centrum fått parkeringstalet 0,8 vilket kritiserats för att vara för lågt. Men projektchefen Anders Lager tror att det snarare att bli ett överskott på parkeringar.

– Det tar bara 20 minuter från resecentrum med buss till centrala Göteborg. Vi ser nu på det första kvarteret att det främst är 90-talister med barn som flyttat in och de är inte så intresserade av att ha bil.

Fem minuter längre tar det att åka kollektivt från centrala Kungsbacka till Göteborg men kommunen räknar fortfarande med att de flesta som bosätter sig i det planerade området Valand mellan Kungsmässan och torget kommer att ha bil. Parkeringstalet sattes till 1,0 vilket är lågt för Kungsbacka och bygger på att platser samutnyttjas. Enligt kommunens nya parkeringspolicy ska 0,6-1,5 parkeringar planeras per lägenhet i centrum.

– Vi yrkade på att man skulle minska till 0,2, men vi fick bara med oss Miljöpartiet. Det är en tradition med bilar här, säger kommunalrådet Ulrika Landergren (L).

ANNONS

Trafikplaneraren Lars Björkman ser en risk med att minska antalet parkeringar för fort.

– Forskning visar att går man ned i vissa kvarter så blir granngatorna hårt belastade.

Så länge det inte finns fungerade kollektivtrafik i hela kommunen tror han dessutom att det är svårt att minska p-talen ytterligare.

Fakta: Så många p-platser planeras per lägenhet

GP har jämfört parkeringstalen för fyra bostadsprojekt i stadskärnor i Göteborgs grannkommuner. Samtliga innehåller bostäder, kontor och handel och byggs nära resecentrum och i anslutning till köpcentrum.

  1. Kungälv Kongahälla: 0,8
  2. Partille Port: 0,8 (första kvarteret)
  3. Mölndals innerstad: 0,2-0,65 (första kvarteret)
  4. Kungsbacka Valand: 1,0
ANNONS