Karin Carlgren, kommunikatör på Sportshopen och ägaren Reinert Sörensson ser fram emot invigningen som startar på torsdag och pågår i fyra dagar.
Karin Carlgren, kommunikatör på Sportshopen och ägaren Reinert Sörensson ser fram emot invigningen som startar på torsdag och pågår i fyra dagar.

Öppnar Nordens största sportbutik

ANNONS
|

– Det är bara att gå till sig själv, har man åkt långt så vill man ha gott kaffe när man kommer fram. En förbannad kund är ingen bra kund. Och är toaletterna fräscha är det någonting man kommer ihåg, säger Reinert Sörensson.

Det har gått sex år från det att idén väcktes till att den 14 000 kvadratmeter stora anläggningen, i norrländskt trä och bohusgranit nu står klar. Processen har kantats av överklaganden och en kamp för att övertyga banker. Omkring 200 miljoner kronor har investerats i hela projektet. Men entreprenören och Grebbestadsbon Reinert Sörensson tror att han kommer att få tillbaka pengarna på detta – sitt flaggskepp och den nionde butiken i Sportshopen-kedjan.

ANNONS

– Vi gör något annorlunda. Det ska vara en upplevelse att komma hit, en heldagsgrej i en avslappnad miljö. Vi är också måna om att samarbeta med det övriga näringslivet i området. De som vill bege sig in till Grebbestad för att äta eller gå på bryggan och titta på båtar kan till exempel göra det, säger han.

Målgruppen är barnfamiljerna. Vilket märks. Precis innanför entrén ligger ett flera våningar högt lekland. Mitt i sportbutiken finns både skateboardramp för den åksugne och ett ”gubbdagis” – ett café där shoppingtrötta kan titta på tv eller ta en kopp kaffe. . Toaletterna är fyllda av glaskonst signerad Kjell Engman och förutom restaurang rymmer byggnaden också ett minilivs. Utanför finns lekplats och en yta att äta och fika på för dem som har medhavd mat.

Det har varit svårt att rekrytera arbetskraft med rätt kompetens till vissa tjänster. Förutom det ser Reinert Sörensson egentligen bara ett större problem inför framtiden.

– Bensinpriset kan ställa till det. Det kan bli för dyrt att ta sig hit. Och medan allt fler industrier lägger ner så blir besöksnäringen viktigare. Och då måste människor kunna ta sig hit på andra sätt än med bil. Det är något som är gemensamt för alla kustsamhällen.

ANNONS

Reinert Sörensson nämner grön turism, bättre infrastruktur och cykelmöjligheter. Men på det området tycker han att politikerna bör göra mer.

– Det snackas mycket. Men för att det ska bli något bra måste det satsas och investeras. Ett större engagemang krävs från såväl lokalt som regionalt och statligt håll än vad som finns i dag, säger han.

Ligger mellan Grebbestad och Tanumstrand. Har en butiksyta på 8 000 kvadratmeter och en lageryta på 4 000 kvadratmeter.

Under högsäsong väntas de anställda vara omkring 150 personer för att halveras övriga tider på året. Just nu finns drygt 800 tillgängliga parkeringsplatser.

Förutom butik, restaurang, café och lekland rymmer byggnaden huvudkontor.

Reinert Sörensson äger, förutom nio butiker i Sportshopen-kedjan även varumärket Swedemount.

ANNONS