Västlänken kan startas med regionpengar

ANNONS
|

Samtidigt lovar regeringen, Vägverket och Banverket att närtidsprojekten, bland annat älvtunneln i Göteborg, riksväg 40 till Ulricehamn och vägprojekten till Göteborgs hamn, skall genomföras enligt tidsplan och finansieras fullt ut.

- Vi har garanterat att pågående projekt och närtidsprojekten i Västsverige är finansierade fullt ut samtidigt och Banverket och Vägverket lovar att projekten genomförs enligt tidsplan, sade infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) sedan hon på fredagen träffat representanter för Vägberket, Banverket och Västra Götalandsregionen.

- Den gemensamma satsningen på utbyggnad av väg och järnväg mellan Trollhättan och Göteborg visar att det går att samarbeta och korta handläggningstider utan att köra över enskildas överklagningsrätt.

ANNONS

Åsa Torstensson förklarade att i stället för att skicka runt remisser, skall alla berörda i fortsättningen kunna samlas runt samma bord och komma överens om ett projekt.

Skräckexemplet hur det inte får gå till är utbyggnaden av E 6 genom Världsarvet i Tanum som tagit cirka 10 år och där det fortfarande inte finns något regeringsbeslut. Nu blir E 6 inte klar där förrän 2013, ett år senare än vad som tidigare sagts.

- Det var först när vi satte alla parter vid samma bord som vi fick en uppgörelse, säger Åsa Torstensson.

Vägverkets regionchef Håkan Wennerström och Banverkets regionchef Birgitta Hellgren förklarade också att de tittar på nya metoder för entreprenader där man skall kunna frångå systemet med detaljerade generalentreprenader för att snabba upp byggprocesserna.

Regionrådet Kent Johansson (c) pekar på tre framtidsprojekt som regionen är beredd att prioritera:

- Det gäller väg 155 mellan Bulycke och Vädermotet på Hisingen, nya etapper av E 20 vid Vårgårda och Västlänken.

- Samarbetet kring älvförbindelsen har fungerat så bra att vi är beredda att satsa pengar på en snabbare start av Västlänken.

Väg/ järnvägsprojekt 2009-2010

JÄRNVÄGAR

NÄRTIDSSATSNING

VÄGAR

NÄRTIDSSATSNING

ANNONS