21,5 miljoner vykort kommer att skickas i sommar. Många tycker det är en mer personlig hälsning än till exempel sms eller e-post. Arkivbild.
21,5 miljoner vykort kommer att skickas i sommar. Många tycker det är en mer personlig hälsning än till exempel sms eller e-post. Arkivbild.

Vykortet är inte helt ute

Trots att det är populärt att skicka semesterhälsningar via sms, e-post och sociala medier lever det klassiska vykortet fortfarande som semesterhälsning, visar en undersökning från Postnord.

ANNONS
|

"Soliga hälsningar från Öland". Himlen är blå och på bilden trängs glada badare.

Det klassiska vykortet är inte helt ute. Enligt en undersökning från företaget Postnord planerar 44 procent av svenskarna att lägga ett eller flera kort på postlådan i sommar. Populärt är en hälsning till vänner och familj medan fem procent skickar kort även till sina kollegor. Bara en procent skickar vykort till sin chef.

Inte heller de yngre är motståndare mot det fysiska kortet. Drygt en fjärdedel i åldern 15–29 år planerar att skicka ett.

- I en tid av mycket digitalt brus tror jag att det blir en revival för fysiska försändelser. Det visar att någon har lagt ner extra tid och varit personlig, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord.

ANNONS

Men antalet skickade kort har också minskat kraftigt, från 28 miljoner år 2013 till 22 miljoner i år.

Per Ljungberg slår i stället ett slag för appar där man kan göra ett vykort av en bild tagen med mobilen. Kortet landar sedan som vanlig post i brevlådan.

Innebär det fler selfies på vykorten framöver?

- Ja, kanske. Eller en bild på när man solar eller badar för den delen. Motsvarande en klassisk Facebook-uppdatering.

Fakta: Vykort

Nästan hälften, 44 procent, av svenskarna kan tänka sig att skicka ett vykort på posten i sommar. Av dessa planerar man i genomsnitt att skicka fem kort. Det innebär totalt 21,5 miljoner vykort.

45 procent ser fortfarande vykortet som mer personligt och privat jämfört med en semesterhälsning via sms, e-post eller sociala medier.

Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2000 personer. Intervjuerna genomfördes 30 maj–10 juni av TNS Sifo.

ANNONS