Vänlig knuff. Göteborgarna Åsa Sandberg Marzelius och Katharina Brunat driver företaget A Win win World. Tillsammans med Caroline Peterson på tidningen Camino och Kaj Török på kommunikationsbyrån Futerra är de på plats i Almedalen för att lansera sitt nya nätverk. Syftet är att sprida kunskap om hur vi genom små knuffar i vardagen kan styras till att göra mer hållbara val.
Vänlig knuff. Göteborgarna Åsa Sandberg Marzelius och Katharina Brunat driver företaget A Win win World. Tillsammans med Caroline Peterson på tidningen Camino och Kaj Török på kommunikationsbyrån Futerra är de på plats i Almedalen för att lansera sitt nya nätverk. Syftet är att sprida kunskap om hur vi genom små knuffar i vardagen kan styras till att göra mer hållbara val.

Välj rätt – knuff i miljöriktning

ANNONS
|

Vi vet ganska mycket om klimatpåverkan och vilka val som är bra för miljön och inte. Ändå väljer vi ofta varor och tjänster som inte är särskilt gröna. Men med miljövänliga alternativ, kunskap och lite list går det att styra människors beteende så att valen blir mer hållbara. Det är det som är nudging - en vänlig knuff i rätt riktning.

Göteborgsföretaget A win win world är tillsammans med Göteborgsbaserade tidningen Camino på plats i Almedalen för att lansera ett nudgingnätverk i Sverige.

– Syftet är att skapa mer action i hållbarhetsfrågorna. Vi tror att nudging är en metod som verkligen kan se till att det blir en förändring, säger Katharina Brunat, på A win win world.

ANNONS

Gröna fotspår som leder fram till soptunnor på stan, en mindre tallrik på restaurangbuffén eller en karaff vatten som står intill läskautomaten. Det är exempel på knuffar som kan påverka hur mycket skräp vi slänger på gatan, mängden matsvinn och antalet drickaburkar vi köper.

– Nudging förändrar vårt beteende utan pekpinnar och utan att andra valmöjligheter plockas bort, säger Caminos Caroline Peterson, som bland annat håller föreläsningar på ämnet.

Det faktum att vi är människor och inte maskiner gör att vi behöver hjälp för att göra rationella val. Forskning om hur vi fungerar, hur vi tänker och beter oss är därför en förutsättning för att optimera effekten av nudging.

– En knuff är en knuff när den funkar, annars är det bara information. Vi ser ett stort intresse för hur man kan använda beteendevetenskap för att skapa en mer hållbar framtid, säger Katharina Brunat.

Inspirationen till hur man jobbar med nudging har man hämtat från bland annat Danmark, Norge och Storbritannien. Men hjälp av det nystartade nätverket ska A win wIn world erbjuda företag och myndigheter hjälp i arbetet med att bli mer hållbara.

– Men nudging är inte i stället för politiska beslut och andra styrmedel för ökad hållbarhet. Det är ett komplement, säger företagets vd Åsa Sandberg Marzelius.

ANNONS

Nudging är till viss det bara ett annat namn på något som många redan jobbar med. Att erbjuda miljövänliga alternativ är självklart inget nytt. Men genom att samla kunskap om hur vi beter oss och hur man kan påverka kan arbetet bli mer effektivt.

– Ett av problemen med att agera hållbart är att vi får så lite feedback. Det blir svårt att se vad vi gör för skillnad. Men en smiley på elräkningen när du förbrukat lite är ett exempel på en knuff som kan göra att du faktiskt känner att det betyder något, säger Caroline Peterson.

Engelskans nudge betyder just knuff. Nudging kan beskrivas som en vänlig knuff i rätt riktning när du håller på att välja korkat. En puff som inte hindrar fel val men som ändå gör det lätt att göra rätt.

Genom att använda kunskap från beteendevetenskapen i knuffarna kan man hitta sätt att påverka människors val så att de blir mer hållbara.

ANNONS