Inga flyg fick lyfta från Arlanda flygplats. Enligt Swedavia berodde stoppet på Arlanda på att Luftfartsverket hade problem i datakommunikationen. Arkivbild.
Inga flyg fick lyfta från Arlanda flygplats. Enligt Swedavia berodde stoppet på Arlanda på att Luftfartsverket hade problem i datakommunikationen. Arkivbild.

Unikt datorfel slog ut flyget

Ett datorfel i flygledningen stängde delar av svenskt luftrum ett par timmar. Regeringen vill veta varför felet uppstod och har kallat till sig berörda myndigheter.

ANNONS
|

Det var nätverket till radarn och kommunikationsutrustningen på flygplatserna Arlanda och Bromma som slutade fungera på torsdagen, enligt Tomas Olsson, enhetschef vid Transportstyrelsen.

- Vi betraktar det som ett unikt fall att det sker ett nätverksavbrott på det här sättet, säger han till TT.

Problemen, som blev kända vid 11.30-tiden, påverkade flera av landets flygplatser eftersom Arlanda och Bromma är nav för den svenska flygtrafiken. Felet på marken gjorde att det inte gick att trafikleda planen i luften.

ANNONS

Långa köer

På Arlandas inrikesterminal sågs vid lunchtid långa köer, rapporterade TT:s fotograf där.

Elizabeth Eaatzaki var på väg till Umeå.

- Vi satt i planet i en timme och sedan fick vi stiga ur planet igen. Vi är många som är fast här och väntar på besked.

Flygtrafikmyndigheten LFV hade på eftermiddagen ingen information om vad som utlöste felet. Men enligt LFV:s pressansvarige Per Fröberg hotades aldrig flygsäkerheten:

- Vi har rutiner för att avveckla trafiken när vi inte har den kommunikation som vi behöver.

Samband kollas

Regeringen höll genom infrastrukturminister Anna Johansson (S) tät kontakt med LFV under torsdagen. Hon ska kalla till sig berörda myndigheter för att gå igenom vad som hänt, vad som kan ligga bakom och vad som kan göras för att undvika upprepning.

Ministern vill inte spekulera i eventuell koppling mellan LFV:s problem, senare tids mastsabotage och torsdagens problem med SJ:s bokningssystem.

ANNONS

- Det är fullt möjligt att de inträffar oberoende av varandra och nära tidsmässigt. Men det är klart att vi tittar på om det finns samband, det är också en del i uppföljningen, säger hon till TT.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap betraktar den senaste veckan händelser som separata, enligt ett uttalande på hemsidan.

Skarp kritik

Totalt ställdes 113 flygningar in under dagen, varav 85 från Stockholm, enligt Ulf Wallin, presschef på Swedavia. Följdeffekter gjorde att förseningarna fortsatte in på kvällen.

Jan Ohlsson, flygjournalist och författare, kallar det inträffade oacceptabelt:

- Någon måste nu ta ansvar för att det inte ska hända igen. Det har nu hänt två gånger sedan november. Om man stänger luftrum blir det snabbt väldigt stora problem. Ett sådant här stopp bara i några timmar kostar flera miljoner kronor.

Och Tomas Olsson på tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen uppmanar LFV att se över sitt tekniska system för att "hitta roten till det onda".

ANNONS

Fakta: Tidigare teknikstörningar i flygtrafiken

4 november 2015. Kraftiga radarstörningar ledde till att flygtrafiken stoppades under några timmar. Orsaken var en stark signal från solen i kombination med solstormar.

12 augusti 2014. Tekniska problem gjorde att radarutrustningen inte fungerade fullt ut på Arlanda och Bromma. Trafik till och från flygplatserna försenades eller ställdes in.

8 juni 2006. All flygtrafik norr om Jönköping stoppades i några timmar efter att en dator havererat och påverkat flygledningen.

ANNONS