Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180113-hogpresterande-596524_se.gp_1.jpg
Klarar gymnasieskolan att sporra de högpresterande? Skolinspektionen ska undersöka. Arkivbild.

Undervisning av duktiga elever granskas

När skolan kritiseras handlar det ofta om att elever som har studiesvårigheter inte får tillräckligt med stöd. Men hur klarar skolan att utmana de elever som har höga betyg? Det ska Skolinspektionen undersöka.

Granskningen är den första i sitt slag. Myndigheten har inte tidigare specifikt undersökt hur de högpresterande eleverna utmanas, stimuleras och stöttas. Men forskning och tidigare utvärderingar har visat att elever som har lätt att lära riskerar att hamna vid sidan av när de gjort vad som förväntas.

- Det finns ju en risk att de lämnas mer ensamma när de anses som självgående. Men alla elever har rätt att nå så långt som möjligt, även de högpresterande, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.

Hålla ihop

Myndighetens skolenkät visar tydligt att en stor andel elever skulle vilja göra mer. Bland niondeklassare uppger en tredjedel att de får för få utmaningar.

- Man kan anta att undervisningen lagts på en medelnivå. Det kan vara lärarens sätt att hålla ihop en klass, med både elever som behöver mycket stöd för att klara godkänt-gränsen och elever som är högpresterande, säger Ängmo.

Vill mycket

De elever som Skolinspektionen inriktar sig på i den kommande granskningen är de "duktiga", i bemärkelsen är högpresterande och får höga betyg. Granskningen handlar inte specifikt om särbegåvade elever.

- I den grupp vi ska titta på kan det finnas särbegåvade elever, men också elever som är ambitiösa, anstränger sig mycket och är väldigt motiverade att nå längre, säger Helén Ängmo.

Granskningen görs i ett tjugotal gymnasieskolan som har det naturvetenskapliga programmet.

- Där kan man anta att många elever presterat högt sedan tidigare, har höga betyg från grundskolan och sannolikt vill fortsätta att prestera på hög nivå, säger Ängmo.

Resultaten från granskningen publiceras i höst.

Fakta: Viktigt vänta in, enligt vissa lärare

Skollagen säger att alla elever har rätt att nå så långt de kan i skolan.

Skolinspektionen visade i en rapport 2016 att elever som har lätt för sig skulle kunna nå längre i sitt lärande med relativt enkla medel.

På vissa skolor förekommer i stället att elever får sitta och vänta när de är färdiga med en uppgift.

Runt en tredjedel av pedagogerna i grundskolan tycker att det är viktigt att eleverna får vänta in varandra så att alla kan gå framåt tillsammans.

De lärare som uppger att de kan hitta utmaningar för eleverna uppger i mycket högre grad att de samverkar med kollegorna kring planering och bedömning, än de lärare som uppger att de har svårt att erbjuda utmaningar.

Källa: Skolinspektionens tematiska analys Utmaningar i undervisningen

Mest läst