Två män stäms för fulsälj

ANNONS
|

Konsumentombudsmannen, KO, tar männen bakom tre säljbolag till domstol. KO visar därmed att de personligen ska hållas ansvariga för, vad KO anser, är vilseledande marknadsföring. Syftet är att hindra dem från att fortsätta med samma säljmetoder i andra bolag.

De båda männen har ett flertal uppdrag i olika bolag.

De är styrelseledamot respektive styrelsesuppleant samt firmatecknare i Omega-3, Greencaller, Solbrun Beta, DRinfo, dxit och Adonmark.

Tre av bolagen – Omega-3, DRinfo och Solbrun Beta – ingår i de två stämningar som Konsumentombudsmannen idag lämnat in till Stockholms tingsrätt.

De tre bolagen har inte längre någon verksamhet. DRinfo sysslade med direktmarknadsföring och de andra två med kosttillskott.

ANNONS

Omega-3 och Solbrun Beta har tillsammans totalt dragit på sig 135 anmälningar till Konsumentverket. De visar att bolagen ringer upp konsumenter och kommer med lockerbjudanden. Typexemplet är att man erbjuder konsumenten att få prova på en produkt gratis, mot portokostnaden.

Men det är förrädiskt, för bara genom att säga ja till erbjudandet har bluffmakarna fått konsumenterna att fastna i ett abonnemang på företagets produkter.

Det har även förekommit att telefonförsäljare från Omega-3 har påstått att konsumenten, ”har möjlighet att gå till final i en tävling”, om man tackar ja till erbjudandet och på så sätt lurat in konsumenter i ett abonnemang.

Enligt hem- och distansförsäljningslagen har konsumenterna rätt att ångra sitt köp om det ingåtts via telefon. Ångerfristen gäller 14 dagar och börjar att ticka så fort man sagt ja.

Men enligt anmälningarna har de konsumenter som försökt använda sin lagstadgade rätt gått bet eftersom bolagen har haft sin egen variant av ångerrätten. Deras tolkning har gjort det i princip omöjligt för konsumenter slippa det oönskade abonnemanget.

Falska gratiserbjudanden är ett gissel för dagens konsumenter. Man fastnar via just vilseledande marknadsföring och/eller negativ avtalsbindning. Det senare innebär att du som konsument aktivt måste tacka nej efter att du tackat ja till en pillerburk, eller vad det nu handlar om. Oftast är det stört omöjligt att komma i kontakt med företagen.

ANNONS
ANNONS