Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
170925-alvedondos-535764_se.gp_1.jpg
En pojke ordinerades en alldeles för hög dos Alvedon. Nu anmäler vårdcentralen ärendet till Ivo. Arkivbild.

Tvååring ordinerades hög dos Alvedon

En tvåårig pojke ordinerades i april en alldeles för hög dos Alvedon vid en vårdcentral i Uppsala, skriver Upsala Nya Tidning.

Pojken besökte vårdcentralen med hög feber. En ST-läkare undersökte pojken och skrev ut Alvedon. Men febern lade sig och medicinen behövdes inte.

Några månader senare fick pojken en ny infektion och föräldrarna gav honom då Alvedon enligt ST-läkarens rekommendation. Febern ville inte gå ner och han togs till barnakuten, efter fem doser. På akuten upptäcktes feldoseringen och prover visade att pojken hade toxiskt höga nivåer paracetamol i kroppen. Efter att han fått dropp kunde han åka hem dagen därpå med en lindrig leverpåverkan. En ny provtagning i början av september visade att nivån paracetamol åter var normal samt att pojken mådde bra.

Hade feldoseringen inte upptäckts och pojken fortsatt fått höga doser paracetamol hade han kunnat drabbas av en allvarlig vårdskada, skriver vårdcentralens chef i en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

Mest läst