Trouvé nöjd med M:s nya tåglinje

Sent på fredagskvällen beslutade Moderaternas arbetsstämma att ställa sig bakom förslaget att bygga nya stambanor och att öppna för alternativ finansiering. – Klokt, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

ANNONS
|

Frågan om nya stambanor och finansieringen av dessa var en av de frågor som ombuden från Västra Götalandsregionen beslutat sig för att lägga mest kraft på under stämman.

Regionfullmäktiges ordförande Johnny Magnusson sa till GP inför arbetsstämman att det förslag som då låg på bordet var ett feltänk. I och med att det varken tog klar ställning för att bygga nya stambanor och än mindre öppnade för att finansiera dem inom ram, så såg han en risk att det skulle dröja mycket, mycket länge innan vi såg nya tågförbindelser mellan till exempel Göteborg och Borås.

Klart till pensionen

– Vi menar att man tänkt fel när man säger att hela detta äventyr ska finansieras inom ram. Det är ungefär som att säga att man ska bygga ett nytt hus och att man ska ta det ur den årliga intäkten – då är huset klart när man gått i pension och ska in på hemmet, sa Magnusson inför stämman.

ANNONS

Men efter intensiva diskussioner både under utskottsbehandlingen på torsdagen och i korridorerna på Conventum i Örebro, där bland andra Västsvenska handelskammaren finns för att påverka i frågan, har partiet svängt. Och sent på fredagskvällen står det klart att Moderaterna nu ska verka för nya stambanor och att de ska kunna byggas med alternativ finansiering.

Trouvé positiv

Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé var nöjd efter beslutet.

–Vi gratulerar Moderaterna till ett klokt stämmobeslut och att de öppnar upp för både underhåll av nuvarande järnväg och för investeringar i nya stambanor. Det kommer att knyta samman Sverige, förstora arbetsmarknader vilket underlättar för människor att hitta lämpliga jobb oavsett var de bor.

Nu betyder detta förstås inte att nya järnvägssträckor börjar byggas inom kort. Men om Moderaterna hade stängt dörren för nya stambanor hade vägen dit däremot varit mycket lång. Socialdemokraterna har hittills sagt nej till att finansiera den utbyggnad av höghastighetståg som Sverigeförhandlingen föreslog i somras.

Johan Trouvé hoppas att Moderaternas nya hållning ska leda till samtal över blockgränsen i frågan.

–Ur ett västsvenskt perspektiv hoppas vi nu att Ulf Kristersson kan hitta blocköverskridande lösningar tillsammans med sina Allianskollegor och regeringen. Infrastrukturen kräver långsiktighet som sträcker sig över många mandatperioder, säger han.

ANNONS