Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Det var efter it-skandalen på Transportstyrelsen som regeringen beslutade att erbjuda ett statligt alternativ till de myndigheter där utkontraktering av it-driften inte var lämplig. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Transportstyrelsen tvingas förlänga it-avtal

    Transportstyrelsen kan tvingas förlänga det kritiserade avtalet med it-leverantören IBM, rapporterar P4 Östergötland.

    Efter it-skandalen på Transportstyrelsen har Försäkringskassan fått i uppdrag av regeringen att upprätta ett statligt alternativ till de myndigheter där utkontrakteringen av it-driften inte är lämplig.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Tar minst fyra år

    Men när Transportstyrelsens kritiserade avtal med it-leveratören IBM går ut om två år visar det sig att Försäkringskassan behöver minst fyra års förberedelse för ett övertagande.

    - Som professionell it-människa anser jag att det inte går att ta över en sån verksamhet på två år. Inte för oss, säger Stefan Olowsson, it-direktör på Försäkringskassan, till P4 Östergörland

    Det innebär att Transportstyrelsen inriktar sig på att förlänga det kritiserade avtalet till oktober 2022.

    Sedan den första april har Säkerhetspolisen (Säpo) rätt att stoppa en upphandling som kan vara skadlig för rikets säkerhet, men eftersom avtalet med IBM ingicks innan lagstiftningen trätt i kraft omfattas det inte av den nya så kallade samrådsskyldigheten, förklarar Nina Odermalm Schei, kommunikationschef på Säpo.

    - Det innebär att myndigheten har ett ännu större ansvar att fatta lämpliga beslut. Här måste man verkligen göra sina säkerhetsanalyser ordentligt, säger hon till TT:

    "För tajt tidplan"

    Peter Book, it-direktör på Transportstyrelsen, säger att IBM nu uppfyller de krav som ställs i enlighet med säkerhetsskyddsförordningen. Sedan den första oktober förra året sköts all drift av svensk säkerhetsgodkänd personal.

    - Vi har gjort ett antal analyser kring byte av driftform och hur vi ska hantera det i framtiden. Men att göra någonting före 2022 skulle innebära att vi ger oss på någonting med ganska tajt tidplan och därmed riskera både säkerhet och stabilitet för vår kärnverksamhet, säger Peter Book.