Det var efter it-skandalen på Transportstyrelsen som regeringen beslutade att erbjuda ett statligt alternativ till de myndigheter där utkontraktering av it-driften inte var lämplig. Arkivbild.
Det var efter it-skandalen på Transportstyrelsen som regeringen beslutade att erbjuda ett statligt alternativ till de myndigheter där utkontraktering av it-driften inte var lämplig. Arkivbild.

Transportstyrelsen tvingas förlänga it-avtal

Transportstyrelsen kan tvingas förlänga det kritiserade avtalet med it-leverantören IBM, rapporterar P4 Östergötland.

ANNONS
|

Efter it-skandalen på Transportstyrelsen har Försäkringskassan fått i uppdrag av regeringen att upprätta ett statligt alternativ till de myndigheter där utkontrakteringen av it-driften inte är lämplig.

Tar minst fyra år

Men när Transportstyrelsens kritiserade avtal med it-leveratören IBM går ut om två år visar det sig att Försäkringskassan behöver minst fyra års förberedelse för ett övertagande.

- Som professionell it-människa anser jag att det inte går att ta över en sån verksamhet på två år. Inte för oss, säger Stefan Olowsson, it-direktör på Försäkringskassan, till P4 Östergörland

ANNONS

Det innebär att Transportstyrelsen inriktar sig på att förlänga det kritiserade avtalet till oktober 2022.

Sedan den första april har Säkerhetspolisen (Säpo) rätt att stoppa en upphandling som kan vara skadlig för rikets säkerhet, men eftersom avtalet med IBM ingicks innan lagstiftningen trätt i kraft omfattas det inte av den nya så kallade samrådsskyldigheten, förklarar Nina Odermalm Schei, kommunikationschef på Säpo.

- Det innebär att myndigheten har ett ännu större ansvar att fatta lämpliga beslut. Här måste man verkligen göra sina säkerhetsanalyser ordentligt, säger hon till TT:

"För tajt tidplan"

Peter Book, it-direktör på Transportstyrelsen, säger att IBM nu uppfyller de krav som ställs i enlighet med säkerhetsskyddsförordningen. Sedan den första oktober förra året sköts all drift av svensk säkerhetsgodkänd personal.

- Vi har gjort ett antal analyser kring byte av driftform och hur vi ska hantera det i framtiden. Men att göra någonting före 2022 skulle innebära att vi ger oss på någonting med ganska tajt tidplan och därmed riskera både säkerhet och stabilitet för vår kärnverksamhet, säger Peter Book.

ANNONS
TT

Fakta: It-skandalen

Det var 2015 som IBM fick uppdraget att ta över Transportstyrelsens it-drift och flera gånger under året beslutar generaldirektören Maria Ågren att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter. Hemligstämplad information lades därför ut på icke säkerhetsklassad personal. Säkerhetspolisen rekommenderade ett stopp av outsourcingen men hade inga lagliga medel att göra så.

Först i början av januari 2017 får statsminister Stefan Löfven (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S), som ansvarar för myndigheten, vetskap om problemen enligt vad de själva uppgivit och Ågren får sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 27 juli meddelar Stefan Löfven att regeringen ombildas efter hot från Alliansen om misstroendeförklaringar av tre ministrar. Två statsråd lämnar regeringen i spåren av it-skandalen: Anders Ygeman och Anna Johansson.

Den 25 januari i år inledde riksdagens konstitutionsutskott sina utfrågningar angående regeringens agerande gällande bristerna på Transportstyrelsen med att bjuda in dåvarande Säpo-chefen Anders Thornberg. KU har sedan dess frågat ut avgångna ministrar och statssekreterare som hade nyckelroller, men även Maria Ågren. I början av juni ska granskningen vara klar och KU ska leverera ett betänkande.

ANNONS