Telefonförsäljarna har satt i system att lura konsumenter och många har känt sig bedragna. Arkivbild.
Telefonförsäljarna har satt i system att lura konsumenter och många har känt sig bedragna. Arkivbild.

Fler lurande telefonförsäljare kläms åt

Tre företag för kosttillskott har satt i system att lura konsumenter in i abonnemangsfällor. De döms nu av Patent- och marknadsdomstolen, som också ställer två män bakom företagen personligt ansvariga.

ANNONS
|

- Bland annat har de gjort sig skyldiga genom att inte presentera att de säljer abonnemang i början av samtalet, säger processrådet Gunnar Wikström på Konsumentverket.

Telefonförsäljare på företagen Omega 3 Kost Nordic, DR-info och Solbrun Beta har också lovat gratis prova på-paket med kosttillskott och hävdat att konsumenterna vunnit tävlingar. Några tävlingar har aldrig existerat, och prova på-paketen har innehållit bindande abonnemang. Konsumenter som aldrig sagt ja till något abonnemang har fått tabletter och krav på betalning.

ANNONS

- Vissa har fått inkassokrav till sig efter att inte ha betalat företagen, säger Gunnar Wikström.

Redan 2013 anmälde många konsumenter företagen för att de kände sig lurade. Företagen ska nu betala 325000 kronor i marknadsstörningsavgift. Om de fortsätter med samma metoder hotas de med vite på fem miljoner kronor.

Gunnar Wikström berättar att allt fler telefonförsäljare döms. Oftast drabbar försäljarna äldre.

- Vi har sett en ökning av anmälningar mot telefonförsäljare de senaste 5–6 åren, men det senaste året har de minskat en aning.

Flera domar är på gång mot telefonförsäljare, enligt Gunnar Wikström.

TT

Fakta: Så överlistar du telefonförsäljaren

Var säker på vilket företag du pratar med: Fråga tidigt i samtalet vilket företaget är och vad de vill sälja. Fråga också om kontaktuppgifter, om du skulle behöva kontakta dem senare.

Upprepa vad du tror att du gått med på: De allra flesta samtal spelas in. Upprepa därför vad du tror att du gått med på, så det kan spelas upp senare.

Var uppmärksam: Går samtalet för fort eller är det otydligt? Det kan vara en anledning att vara försiktig.

Kontakta företaget skriftligt: Då har du underlag att visa och kan då bevisa att du ångrat ett köp, eller inte gjort något köp alls. Spara alltid kopior. Företaget måste aldrig bekräfta att man ångrat ett köp, det räcker med att man själv kan bevisa det.

14 dagars ångerrätt: Du har 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på distans, exempelvis via telefon eller internet. Vidköp av tjänst gäller det från den dag avtalet ingicks. Vid köp av vara gäller det från den dag du mottar den.

Källa: Konsumentverket

ANNONS