Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tekniskt haveri på SJ – går inte att köpa biljetter

Under hela fredagsmorgonen har människor haft problem med att boka biljetter på SJ:s hemsida. Anledningen är på ett okänt tekniskt problem hos tågoperatören. – Vi beklagar naturligtvis detta, säger Annie Edwards på SJ:s presstjänst.

De tekniska problemen hos SJ startade redan strax efter klockan sex på fredagsmorgonen. Flera kunder har haft problem med att boka sina biljetter, vilket Aftonbladet var först med att rapportera.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi är i fulkl färd med att undersöka problemet. Våra tekniker håller på att felsöka det hela, säger Annie Edwards, presskontakt på SJ.

Vad det tekniska felet beror på vet man inte från SJ:s sida.

– Det är för tidigt att säga i nuläget, säger Annie Edwards.

För den som försöker boka biljetter möts av ett meddelande på SJ:s hemsida:

"Något gick fel. Det kan bero på ett tillfälligt tekniskt problem"

– Vi beklagar naturligtvis att detta sker. Vi jobbar med att få igång tekniken så fort vi kan, säger Annie Edwards.

Hon har heller inga uppgifter om när felet kan vara avhjälpt. Men för den som försöker boka en tågbiljett till en tåglinje som snart avgår menar hon att det är bäst att åka till tågstationen trots allt.

– Väl där kan man prata med befintlig personal som kan se till att man kommer med sin inplanerade avgång om det fortfarande finns plats på tåget, säger Annie Edwards.

Strax efter klockan 12 ska det tekniska problemet ha varit löst, men från presstjänsten har man fått indikationer att bokningssystemet kan fungera något skakigt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.