Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Tågbolaget MTR vill sälja sina biljetter på SJ:s sajt. Nu anmäler bolaget SJ till konkurrensverket. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Tågbolaget MTR anmäler SJ till konkurrensverket

    Tågbolaget MTR vill få tillgång till SJ:s sajt för att sälja biljetter. Nu anmäler bolaget SJ till Konkurrensverket.
    – Att ett av världens största tågbolag som ägs till tre fjärdedelar av kinesiska staten gnäller om att det är för dyrt att marknadsföra sin webb, det är patetiskt, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

    Sedan 2015 har tågbolaget MTR kört resenärer mellan Göteborg och Stockholm. Nu kräver bolaget att få tillgång till SJ:s sajt för att sälja sina biljetter.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I en anmälan till konkurrensverket menar MTR att SJ motarbetar hållbart resande genom att stänga ute bolaget från sj.se.

    Menar att SJ utnyttjar sin ställning

    – Man ska komma ihåg att SJ inte är vilket bolag som helst. Det ägs till 100 procent av staten och har byggts upp genom skattepengar och monopolet. När man nu efter avreglering väljer att inkludera alla aktörer utom oss och ett till bolag från sin säljplattform snedvrider man konkurrensen, säger MTR Express vd Mats Johannesson.

    I sin anmälan menar bolaget att SJ missbrukar sin dominerande ställning på marknaden och att bolaget bedriver konkurrenshämmande offentlig verksamhet.

    Nu kräver bolaget att få sälja sina biljetter på SJ:s hemsida och menar att SJ bör beläggas med böter om de inte släpps in.

    "Det är absurt"

    Niclas Härenstam, presschef på SJ, tycker att kravet är orimligt och hänvisar till att frågan redan har avgjorts till SJ:s fördel tidigare.

    – MTR är fem gånger så stora som SJ och gnäller om att det är för dyrt att marknadsföra sin webb. Det är patetiskt. Vår webb och vår app har vi byggt upp sedan vi blev ett kommersiellt bolag. Att ett statligt kinesiskt bolag då ska kapitalisera på det är absurt, säger han.

    På SJ:s hemsida går det förutom SJ:s egna biljetter även att köpa biljetter till exempelvis Blå tåget och Swebus. Något som MTR menar talar för att även de borde släppas in.

    Mats Johannesson, vd på MTR Express, menar att det är svårt att få en lönsam verksamhet när bolaget måste lägga stora summor för att marknadsföra sina resor.

    SJ: Orimligt klagomål

    – Under de tre åren på sträckan Stockholm–Göteborg har priset gått ned, utbudet och resandet har gått upp och punktligheten har blivit bättre. Vill vi fortsätta den här utvecklingen måste vi komma till rätta med det här missförhållandet. Det är helt nödvändigt både för resenärerna och för branschen, säger han.

    Att släppa in det konkurrerande bolaget vore dock orimligt, enligt Niclas Härenstam.

    – Vi har kompletterande trafik på vår sajt för vi vill erbjuda en heltäckande lösning för våra resenärer. Då säljer vi biljetter till destinationer som vi inte täcker. Men vi säljer inte biljetter till konkurrerande verksamhet. Det är ganska självklart om man jämför med andra marknader, säger han.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.