Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    SD rasar mot SVT:s avståndstagande från Jimmie Åkessons uttalande om invandrare som inte får jobb. Här under partiets valspurt i Malmö på lördagsförmiddagen.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    SVT:s ansvariga utgivare byts ut

    Eva Landahl byts ut som ansvarig utgivare för SVT:s valvaka efter turerna runt partiledardebatten där SVT tog avstånd från ett uttalande av SD-ledaren Jimmie Åkesson. Åkesson har meddelat att han avböjer all medverkan i SVT under lördag och söndag.

    I en text på SVT:s hemsida skriver Eva Landahl: "För att inte valrörelsens sista dag ska skuggas av en diskussion om detta så väljer jag att lämna över utgivarskapet för valprogrammen och att inte delta i resten av valbevakningen." Hon skriver också att det inte är någon lätt fråga och att SVT "diskuterat andra möjliga sätt att göra bemötandet. Vi är ense om det skulle ha blivit bättre och begripligare för publiken om vi bemött uttalandet på ett annat sätt efter debatten, exempelvis genom direkta frågor."

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Hon nämner också att det uppmärksammats att hon "gillat" två SD-kritiska artiklar på Twitter, men skriver att hon först nu blivit medveten om att hon "också kommit åt att gilla dem".

    Bakgrunden är Landahls beslut att direkt efter debatten ta avstånd från Jimmie Åkessons uttalande om varför vissa utlandsfödda inte får jobb i Sverige. Åkesson sade bland annat att det beror på att "de inte är svenskar" och att de inte "passar in i Sverige". SD krävde en ursäkt för kommentaren, men SVT backade inte.

    Åkesson bojkottar

    I ett pressmeddelande från Sverigedemokraterna anklagar också partiet Eva Landahl för att ha klippt bort en del av Åkessons uttalande om invandrare i en artikel på kanalens sajt, vilket är en av anledningarna till att partiet valt att bojkotta söndagens valvaka.

    - Det var inget självklart beslut. Det ger ju oss ett minskat utrymme och minskade möjligheter för Jimmie att nå ut med våra budskap. Men det var en nödvändig åtgärd att göra när statliga public service sprider fake news och ägnar sig åt valpåverkan som riskerar att missgynna oppositionen innan val, säger Mattias Karlsson, gruppledare i riksdagen för Sverigedemokraterna, till TT.

    SVT är dock fortsatt välkomna att närvara vid Sverigedemokraternas valvaka, men Jimmie Åkesson kommer inte att ställa upp på några intervjuer med kanalen, meddelar Mattias Karlsson.

    För andra partimedlemmar är det fritt fram.

    - Det är framför allt Jimmie som inte kommer att ha någon kontakt med SVT. Hur vi gör med deras valvaka har vi inte bestämt men det är inte uteslutet att någon annan kommer att representera partiet där, säger Mattias Karlsson.

    Inte första gången

    I ett mejl till TT kommenterar SVT beslutet:

    "Det står SD fritt att fatta beslut om sin medverkan i SVT:s valvaka. Vi beklagar det eftersom det är viktigt för medborgarna att få så god information som möjligt under och efter valet. Och då är det en förutsättning att journalister fritt kan få ställa frågor. Vår valbevakning fortsätter över hela landet", skriver Sabina Rasiwala, HR- och kommunikationsdirektör på SVT.

    Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge har meddelat att partiet kommer att anmäla SVT:s agerande till Granskningsnämnden.

    Det är inte första gången som SD bojkottar medier. Expressen fick inte närvara vid partiets valvaka inför valet 2014. Partiet har också bojkottat Aftonbladet under en tid när man inte var nöjd med rapporteringen om Jimmie Åkessons sjukskrivning. Och förra året portade SD TV4 från intervjuer med Jimmie Åkesson, sedan en sportjournalist på kanalen i ett twitterinlägg skrivit att Åkesson hade sig själv att skylla för en attack mot hans hem.